NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 november, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 november, 2010
Skrivet av: Britt Edenholm skrivet 2009-02-12, 21:27
Till Vivi Bryntesson, Solveig Mårtensson och Joel Hallingbäck.
 
Jag har uppgifter, som jag med glädje delar med mig av. De handlar om Isac Fast och det har tagit mig ca 10 år att komma på rätt spår.
(Samtliga nedanstående data är tagna direkt från motsvarande födelse-, vigsel- eller dödbok samt alla befintliga husförhörslängder.)
Isak Jonasson Kast (observera att han inte heter Fast) är född 1790-07-07 i Rastad, Byarum (F). Efter flera flyttar inom Byarum och Norrahammar kommer han 1808 till Lindefors bruk, Svenarum. Samma år antogs Isac som roteringssoldat och fick tillnamnet Kast.  
1811-02-10 gifte sig Isac med Anna Sophia Håkansdotter i Ödestugu. Hon är född 1786-06-04. (Det är alltså fel på hennes födelsedatum i hfl också.) Fem dagar efter bröllopet får de första barnet Carl Jonas Gustaf Isacsson född 1811-02-15 i Ödestugu (Han står hela sitt liv som född 1818 men detta är rätt!). Isac och Anna Sophia bosätter sig i Svenarum där Isac är koldräng.
Isacs anor bakåt i tiden går lätt att följa i Rastad, Byarum.  
Anna Sophias föräldrar heter Håkan Nilsson och Kerstin Svensdotter. Varifrån de kommer har jag inte fått tag på och vore tacksam att få veta om någon av er hittar dem.
Carl Jonas Isacsson, som alltså är Isacs son, gifter sig 1847-12-12 i Svenarum med Inga Lisa Johannisdotter. Inga Lisa är född Ingrid 1816-02-21 i Hjelmseryd.
Carl Jonas Isacsson är min morfars farfar och jag minns min mors kusiners diskussioner om hur den här släkten kom från Rastad. Ändå tog det mig så många år att hitta släkten. Därför är det så roligt att får föra vetskapen vidare.
Hör gärna av er med frågor och tala om om (hur) vi är släkt.
Mvh
Britt Edenholm