NULL Skriv ut sidan - Svenarum

Anbytarforum

Titel: Svenarum
Skrivet av: Lars Kleberman skrivet 2014-08-08, 14:14
Hej.
Har problem med en familj i Svenarum och trakterna däromkring. Från annan forskare har jag fått familjen Peter Petersson f. 30 nov 1770 i Svenarum. Hans hustru Lisa ”Elisabet” Magnusdotter f. 3 mars 1774 i Tofteryd. Barnen Magnus f 18 juli 1797, Johannes f. 16 mars 1800, Anders f. 24 maj 1803, Sven f. 13 april 1806, Claes f. 21 feb 1809 och Sven f. 30 april 1812.
Har försökt att säkerställa dessa uppgifter men går bet. Hittar en familj i Svenarum hfl AI:1 sis 111 och sid 191 (AD Online). Samma familj i Svenarum AI:2 sid 205. Där anges att de flyttar till Svenstorp men där hittar jag dom inte.
I Aneboda hfl AI:3 sid 31 hittas en familj som är ”snarlik” men hustrun anges här som Jönsdotter. Barnens födelseår kan dock stämma till viss del.
Från annan person har jag fått uppgiften att de första barnen skulle vara födda i Holmen Svenstorp men jag hittar inte ”Holmen”. Det bör kanske vara Snarholmen där det finns en Peter o Lisa noterad. Där finns en son Magnus född 1797.
Det första barnet som anges vara fött 1797 hittas inte i födelseboken som Magnus. Däremot finns en Johannes född i Holmen Svenarum. Då det senare föds ytterligare en Johannes (1800) och att det då finns en Magnus född innan dess så blir det lite svårt att få ihop det. Då jag inte känner trakterna så önskar jag hjälp med att säkra familjen.
Är det så att prästen har varit lite darrig i hand (och huvud) eller är jag satt på fel spår.
Hälsningar
Lars