NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 december, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 december, 2012
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2012-09-01, 13:49
Hej Jonas,
Din farmors morfar Johan Magnus Jonasson kallades JONASSON ända tills han dog 1918 enligt SCBs dödsbok. Däremot hette hans far Jonas Mattsson. Johan Magnus föddes 23/1 1854 som son till backstugesittare Jonas Mattsson och Elin Andersdotter under Rephult, Stenbrohult. Jonas Mattsson dog 19/2 1869 i Rephult och hans hustru Elin dog 20/1 1867.
Din farmors mor är troligen den dotter till Johan Magnus och Anna Sofia Holm i Moen som föddes 8/10 1884 och kallades Ädla/Edla Maria. Denna Edla JOHANSSON!!!! flyttade 5/1 1906 från Stenbrohult till Raus i Skåne. Så långt var i alla fall hennes namn Johansson.
Du får nog inte lita så mycket på gamla släktingar. Jag skulle tro att det är namnet på din farmors morfars far som spökar. Allt detta utspelar sig under en period när det gamla systemet med patronymikon började avvecklas. Jag har i min egen forskning anor som först i enlighet med det gamla systemet fått ett efternamn format efter faderns förnamn och sedan ett antal år efteråt övergått till samma efternamn som fadern. Då har man bestämt sig för att gör om den äldstes patronymikon-namn till ett riktigt släktnamn.
I det här fallet tyckes det i alla fall som om i alla fall Jonas Mattsson och Johan Magnus Jonasson behållit sina patronymikon-namn livet ut. Men vad hände med din farmors mor sedan hon flyttat till Raus i Skåne? Är det ett missförstånd även kring henne? Behöll hon namnet Johansson? Eller gifte hon sig i Skåne med en Mattsson? Eller är allt fel?
Om du inte redan har koll på det så får du här också uppgifterna att Johan Magnus Jonassons hustru hette Anna Sofia Holm och var född i Ramkvilla socken 15/3 1863. Jonas Mattssons hustru Elin Andersdotter var född i Virestad socken 2/9 1821.
Lycka till!
Mvh/Paul Neptune