NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 december, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 december, 2012
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2012-08-13, 23:19
Hej Ingrid,
Frågan är om mina gissningar kring Nilla Börjesdotter är möjliga. När man läser hennes dödsnotis 1751 framgår ju att hon var född ca 1690. Hon uppges också varit gift 45 år vilket innebär 1706.
För Stenbrohult finns födelseuppgifter för en begränsad period fr o m 1689. Jag hittar ingen Nilla Börjesdotter där. Om hon skulle varit dotter till Börje Persson och Botil Germundsdotter kan knappast Botils uppskattade födelseår (ca 1635) stämma. Hon uppgavs ju varit 97 år när hon avled 1732. Och blev knappast mor vid 55 års ålder. Men vissa överdrifter med beräknad ålder brukar ju förekomma ofta. Och en dotter Nilla är inskriven tillsammans med änkan Botil i husförhörslängden för Tångarna Smedsgården 1699. Är det rätt Nilla? Namnet Nilla i kombination med Börjesdotter lär inte ha varit så vanligt.
Låt oss säga att Nilla föddes 1685 och att Botil Germundsdotter var född så sent som 1640. Då är ju allt mer trovärdigt.
Jag har också tittat efter en Germund Persson född ca 1689. Födelseboksanteckningarna för Stenbrohult börjar det året. Då finns faktiskt en Giermund Persson född i Gamlelycke (Gamblalycke), Stenbrohult. Tyvärr skrivs inte de minsta barnen in i längden. Men brukarna till gården var bonden Per med hustru Swänborg. På samma gård finns en bonde Jon Esbjörnsson som avlider 1693 och uppges varit född i Agunnaryds socken. Jon var gift med en Karin som sedan står som inhyses änkan Karin. Kan vara föräldrar till Per i Gamlelycke.
Det föräldrapar som du uppger för Germund Persson f ca 1689 kan inte stämma. Per Håkansson som avled 1729 var gift med Karin Bengtsdotter i 32 år och inte med Ingeborg Bengtsdotter.
Ingeborg Bengtsdotter, som avled 1732 uppgavs varit gift tre gånger. Först med en Nils Johansson i Göteryd, därefter med Jöns Swensson i Pjätteryd och sist år 1711 med Johan Jönsson i Tångarna, Stenbrohult.  
Det ser alltså ut som om paret Germund Persson och Nilla Börjesdotter flyttat till Tångarna på eget initiativ. I födelseboken finns ett antal Germundssöner/döttrar i Tångarna fr o m 1709, som kan vara deras barn:
Börje Germundsson 1709, Per Germundsson 1711, Per Germundsson 1712, Börje Germundsson 1714, Kerstin Germundsdotter 1715, Jon/Jöns? Germundsson 1718....
Ett antal barn tycks vara kortlivade.
Om din Germund var född i Gamlelycke 1689 kan kanske avgöras genom uteslutningsmetoden. Jag har i alla fall inte funnit någon Germund Persson död fram till 1703.
Hoppas detta inte blev för rörigt.
Mvh /Paul