NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 december, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 december, 2012
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2012-08-13, 08:09
Hej Ingrid,
Jag har försökt kolla eventuella samband. Ser ut att finnas ett antal.
När Jon Germundsson döps i Stenbrohult 16 januari 1718 är hustru Ingeborg i Möcklehult gudmor och nämns först bland närvarande gudföräldrar. Ingeborg (Börjesdotter) är min anmoder och då gift med Åke Persson i Möcklehult V, Pjätteryd.
Tyvärr är den tidigaste husförhörslängden i Stenbrohult ofullständig. Ingeborg Börjesdotter hörde till Tångarna Smedsgård/Smisagård med föräldrar Börje Persson/Botil Germundsdotter och finns med i husförhörslängderna innan hon gifter sig ca 1698. Runt 1695 har Botil Germundsdotter blivit änka och står som Enkan Bothel på Smedsgården. I husförhörslängden 1699 står det:
Enkan Bothel, son Per, son Giermund, dotter Nilla
Varken sonen Giermund eller dotter Nilla är med i de tidigare husförhörslängderna. Har de varit ute och tjänstgjort på andra gårdar? I vilket fall dyker här upp en dotter Nilla Börjesdotter i Smedsgården. Vågar vi gissa att denna Nilla sedan gifter sig med din Germund Persson från Västensgården (inte Västergården)? Och att systern Ingeborg Börjesdotter blir gudmor till deras son Jon 1718!  
Vad gäller Germund Perssons ursprung så måste några frågetecken rätas ut. Du uppger att föräldrarna var Per och Ingegerd. I Västensgården finns under dessa år bondeparet Per och Ingeborg med en son Germund. Kan det vara en felskrivning i husförhörslängden? Eller ska det vara Ingeborg?
I den av Niclas ovan omnämnda händelsen 1691 i Tångarna är det en 16-årig dotter Elin Persdotter i Tångarna som anger sin mor Ingiärd Persdotter för trolldom. I de något ofullständiga husförhörslängderna fr o m 1690 får jag inte riktigt detta persongalleri att stämma. De yngsta barnen i församlingen skrivs uppenbarligen inte in i husförhörslängden.  
Någon trollkunnig Ingiärd Pärsdotter har jag inte kunnat peka ut med säkerhet. Finns dock en inhyst Ingierd på Västansgården 1699. Eller är det fel förnamn i domboken?
Mvh/Paul}