NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 december, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 december, 2012
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2012-08-12, 21:20
Hej Daniel o Niclas,
Jag plöjer för fullt domböcker för Allbo och Virestad. Har slumpat sig så att såväl jag som min hustru har anor i området. Måste läsa vad som skedde 1691.
Niclas fråga om Karin Germundsdotter är intressant. Vi har den av mig angivna Botil Germundsdotter död i Stenbrohult 1732 och född i Höreda, Virestad ca 1635. Finns även en Ingrid Germundsdotter död i Stenbrohult 1720 vid 84 års ålder och född i Höreda (Men framgår inte vilket Höreda). Och så finns din Karin Germundsdotter. Tre damer som blivit väldigt gamla...
Jag sökte länge efter en koppling till en Germund i Virestads Höreda utan att finna någon på 1630/40-talen. När jag letade i mantalslängderna dröjde det innan jag noterade att det fanns två Höreda i Virestad. En skattegård och en frälsegård. I frälsegården finner man en Giermund Johansson gift med en Ingierd och bosatta där åtminstone åren 1649-ca1680.
Jag har fram till i dag helt räknat bort möjligheten att min Botil skulle varit uppfödd på Höreda skattegård - där har jag endast funnit nämndemannen Clemet. Men i dag hittade jag i domboken att en Giermund Clemetsson går in som brukare på skattegården 1651. Så nu är jag mer villrådig - även om jag tycker att Giermund på Höreda frälsegård känns mer sannolik.
Till saken hör att paret Börje Persson och Botil Germundsdotter i Tångarna 1690 förlorar en dotter INGIÄR som dör vid 18 års ålder. Döpt efter sin mormor? Medan den äldre dottern fått namn efter sin farmor.
Vad gäller Daniels fråga om Åke Persson som var gift med Ingeborg Börjesdotter så vill jag hänvisa dig till Arkivguiden under Pjätteryd och Möcklehult där denne Åke finns med i diskussionen. Han var bonde i Möcklehult Västergård, Pjätteryd och dog där 1728. En intressant diskussion pågår där om hans och andras bakgrund.
Hälsningar/Paul