NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 augusti, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 augusti, 2012
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2012-08-11, 15:22
Hej,
Jag vet att det är få som forskat kring Tångarna i Stenbrohult. Har därför varit svårt att få respons på tidigare frågor jag väckt. Men forskningen går kanske framåt och jag har nya egna fakta. Gör därför ett nytt försök.
Min anmoder Ingeborg Börjesdotter föddes i Tångarna, Stenbrohult ca 1678. Hon var gift med Åke Pärsson i Möcklehult V, Pjätteryd och dog där 1752.
Ingeborgs föräldrar var Börje Pehrsson (död före 1695) och Bothel Giermundsdotter (f. i Virestad ca 1735 och död Stenbrohult 1732). Börje och Bothel brukade en av gårdarna i Tångarna fr o m ca 1666.  
Samma gård brukades av Per Månsson och hans hustru Ingeborg åtminstone åren 1642-58. Jag har nu funnit en domboksanteckning från 1664 där änkan Ingeborg i Tångarna processar och det framgår att hon har en inblandad son Börje Persson.
Det mesta pekar på att Börje Persson ca 7 år efter sin fars död övertog gården. Där dyker samtidigt upp en Sune med hustru Svenborg som brukare av samma gård. Kan det var en bror till Börje? Hade Per Månsson och hustru Ingeborg i Tångarna två söner Sune och Börje som övertog gården. Eller var Sunes hustru Svenborg (Månsdotter?)dotter på gården.
Tacksam för alla tips.
Mvh/Paul Neptune