NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 januari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 januari, 2012
Skrivet av: Ola Andréasson skrivet 2011-11-24, 00:13
Ingrid - ett sent svar: Jöns Germundsson föddes i Slätthult, som ligger i den allra sydligaste delen av Stenbrohult socken. Tyvärr har jag inga uppgifter om hans föräldrar, mer än att de som du skriver hette Germund Jönsson och Bengta Sunesdotter. I Slätthult fanns efter vad jag antecknat tidigare, ett par Jöns Svensson och Bengta Germundsdotter. Dessa skulle möjligen kunna vara föräldrarna till Germund Jönsson. Bengta Germundsdotter dog 20 maj 1739.
 
Om den Bengta Sunesdotter du undrar över, vet jag ingenting. Sune/Sone är ett vanligt namn i trakten, så hon behöver inte ha någon anknytning till släkten från Skålshult.
 
- - - - - - - - - -
 
Marie: Tillförlitligheten i sådana uppgifter kan variera: Nils Abrahamsson i Brännhult dog 24 april 1770, men uppgavs då varit 73 år gammal och född på samma plats. Vad jag minns hittade jag honom inte i de födelse- och doplängder som finns i Stenbrohult AI:1, men de har ju några luckor. Jag har angett honom som son till bonden Abraham Turesson i Brännhult och hans hustru Ingeborg Bengtsdotter (född ca 1653 - död 9 april 1728).
 
Kanske har du redan sett att Nils Abrahamssons hustru Ingeborg Persdotter dog 9 april 1770, på dagen 42 år efter svärmodern - åtminstone om man bortser från kalenderreformen 1753. Hon uppgavs då varit 63 år gammal och född i Björnhult. I Stenbrohult AI:3 uppges hon vara född 1709, men i Stenbrohult AI:1 sidan 132 finns en Ingeborg Persdotter i Björnhult döpt 11 september 1708.
 
O.A.