NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 januari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 januari, 2012
Skrivet av: Ola Andréasson skrivet 2011-11-07, 00:15
Du fick till ett riktigt bra dagsverke så här på söndagen, Niclas!
 
Enligt änkan Martas dödnotis 1722 skulle hon allstå ha varit änka i 46 år, vilket gör att Jon Håkansson skulle ha avlidit ca 1676. Jag funderar på om han är identisk med den Jon i Taxås som var en av de män från Stenbrohult som blev dödade vid Drivebro, på gränsen mellan Loshult och Osby socknar, i samband med oroligheterna under Skånska kriget.
 
I Loshultskuppen av Vigo Edvardsson omnämns händelsen ha skett då greve Pontus utreste åt Skåne. Detta bör syfta på när greve Pontus Fredrik De la Gardie (1630-1692) hösten 1676 ledde en styrka svenska trupper och uppbådade småländska bönder, vilken då passerade söderut på landsvägen genom Loshults socken mot Kristianstad.
 
Händelsen omtalas också i Stenbrohult C:1 på sidan 376, i dödnotisen för hustru Anna Månsdotter i Froafälle som dog 7 november 1748. I denna uppges att hennes fader, som var boende i norra Dihult, blivit skjuten av snapphanarna vid Drivebro då hon var 1 1/2 år gammal. Anna uppgavs ha blivit 78 år gammal, men kanske skrivaren inte hade så bra koll på vilket år händelsen ägt rum.
 
Den återkom också i Stenbrohults kyrkoräkenskaper 1677: Fjärdedag dag påsk gavs testamentspenningar efter de personer som blev ihjälslagna utanför Gråshult: Måns i Dihult, Sven i Värpeshult, Jon i Taxås, Anders i Lindhult och Jon i Bölsnäs. (Ett par personer utelämnade här.)
 
Jag har ingen koll på originalhandlingarna från rannsakningen av händelsen, men dessa omtalades på Skalman forum 2007 i en diskussion om Sixten Svenssons bok Sanningen om snapphanelögnen. (Länk - se inlägget av sign Ben 10 mars 2007 klockan 14:16.) Exakt år nämns inte, men att de olofwandes gingo heem ifrån armén stämmer bra med de uppbådade bönderna under De la Gardie 1676.
 
Hur som helst, tiden verkar stämma med Jon Håkanssons död, men jag har hittills inte hittat någon uppgift på vad den Jon i Taxås som blev dödad vid Drivebro hette i efternamn. Möjligen kan det ha varit en annan Jon i Taxås.
 
O.A.