NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 september, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 september, 2011
Skrivet av: Ola Andréasson skrivet 2011-08-31, 13:27
Hej igen!
 
Nej, jag hade inte reflekterat så mycket över de få barnen till folket från Skålshult, men det kan nog ligga något i det du skriver. Jag hade antecknat samma barn till Bengt Jonsson och Kerstin Truedsdotter i Skålshult som du: Germund (1749-1767), och Ingeborg född 1769 och gift med en man från Vislanda socken. (Att du härstammar från Ingeborg hade jag däremot inte en aning om...) Det är mycket märkligt med endast två barn, med 20 års mellanrum. Jag har sett några fall i trakten med änkor i 40/50-årsåldern som gift om sig med en man i 20/30-årsåldern, men det var förstås inte så särskilt vanligt det heller.
 
Det var en intressant tradition du omtalar kring Ingeborg Bengtsdotter! En tunna guld var väl egentligen en officiell benämning på 100.000 daler silvermynt, men vid tiden för Ingeborgs äktenskap 1785 hade värdet drabbats av inflation och motsvarade en betydligt lägre summa. I vilket fall som helst var det förstås fortfarande mycket pengar, och det är mycket möjligt att det i dagligt tal även användes som ett uttryck för en massa pengar i största allmänhet. I trakten kring Loshult och Osby fanns några bönder som också de omtalades ha varit goda för tunnvis med guld.
 
Det där med gästgiveriet blir inte jag heller klok på - åtminstone så här på direkten kan jag inte hitta någon anknytning till varken Dihult eller Älmhult.
 
O.A.