NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 september, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 september, 2011
Skrivet av: Ingegärd Johansson skrivet 2011-08-31, 00:43
Hej Ola!
 
Jag lovade återkomma till Skålshult och hfl 1750 - 1772. Där fanns flera intressanta uppgifter.
Truvid Sunesson hade ett (nytt) födelsedatum, 1697-05-10, och det köper jag. Visserligen är födelseuppgifter i hfl osäkra och ofta felaktiga, men övriga födelsedatum i den här hfl är helt korrrekta med ett undantag. Truvids hustru Kerstin Sunesdotter, f i Röshult 1702 med en tvillingbror Ingemar, uppges vara född 1689-09-28. Prästen har tydligen förväxlat henne med Truvids kusin Kerstin Sunesdotter, som föddes detta datum. Jag förstår honom. Det finns nämligen ytterligare en hustru Kerstin Sunesdotter i den här husförhörslängden, och jag tänker inte ens försöka ta reda på vem det är.
 
Har du tänkt på att det föds relativt få barn i Skålshultsläkten? Truvid Sunessons dotter Kerstin hade tre syskon, men de dog tidigt, så hon växte i princip upp som enda barnet. Hon gifte sig med Bengt Jonsson från Höö, och de fick en son Germund och ingenting mer. Germund dog 1767, 17 år gammal. Två år senare föddes en dotter Ingeborg, och tur var det. Hon blev nämligen min mormors mormors mor. Bengt Jonsson dog två år senare, och modern Kerstin gifte om sig 1773 med Samuel Jönsson från Höghult. Hon var då 46 år och maken 24. Trots den stora åldersskillnaden blev Kerstin änka en gång till. Samuel dog efter 12 års äktenskap, bara 36 år gammal. Samma år gifte Kerstin Truvidsdotter bort sin dotter Ingeborg, som bara var 16 år gammal.
Jag hörde berättas om Ingeborg Bengtsdotter, när jag var barn. Det berättades att hon var så ung, när hon gifte sig, och att hon fick en tunna guld i hemgift, eftersom föräldrarna hade tjänat så bra på gästgiveriet. Det där med giftasåldern stämde ju, men när jag så småningom fick veta, att en tunna guld helt enkelt var ett uttryck för en bra hemgift. så blev jag lite besviken.  
Det där med gästgiveriet förstår jag inte. Visserligen var Bengt Jonsson släkt med gästgivarna i Älmhult, men jag har inte hittat några uppgifter om att han var inblandad i det. Niclas, du som kan allt om gästgivare i Älmhult, vet du om Bengt Jonsson kan ha varit delaktig i gästgivargårdarna i Älmhult eller Dihult?
 
Hälsningar
Ingegärd