NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 september, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 september, 2011
Skrivet av: Ingegärd Johansson skrivet 2011-08-26, 23:51
Hej Ola m fl!
 
Sommarföljetongen är inte slut än. Ju mer jag läser i Stenbrohults kyrkböcker, desto fler blir frågetecknen. I en hfl 1750 för Skålshult finns gl Bengt Sunesson f 1693 6/6. Var det inte han som dog i Taxås 1748? Men gamle drängen Bengt Sunesson i Skålshult, född ibidem dog den 29 februari 1784, 91 år gammal. Det stämmer bra med födelseåret 1693. Bengt Sunesson i Taxås, född i Skålshult, var 54 år när han dog. Han borde alltså vara född omkring 1694. Han finns inte i födelselängden det året, och 1695 - 97 saknas.
Jag tror att det är så här: De båda bröderna Sune i Skålshult hade varsin son med namnet Bengt. Det är ganska rimligt med tanke på att farfar Bengt Truelsson dog 1690. Den ogifte Bengt var äldst och kallades gamle Bengt Sunesson för att skilja dem åt. Finns det någon annan bra förklaring?
Sen är ju frågan om vilken Bengt, som är son till vilken Sune. Jag skulle gissa, att gamle Bengt med tvillingsystern Johanna var Ester Jonsdotters barn. Britta (Eriksdotter) hade ju bara tre söner.  
Jag återkommer till hfl 1750 en annan natt.
 
Hälsningar  
Ingegärd