NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 september, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 september, 2011
Skrivet av: Bengt-Eric Ericsson skrivet 2011-07-19, 23:50
Hej och tack för mycket intressanta uppgifter! Dessa fogar jag med stor glädje till släktanteckningarna.  
 
De gamla målningar som finns i Stenbrohult består av Hans Brachwagens verk på gamla kyrkans läktarbröst, beställda av Nils Linnaeus mellan 1710 och 1712. Dessa kom att hamna på Kulturen i Lund, men återbördades (under 40-50-talet) till kyrkan genom Hembygdsföreningen Linné.
 
Johan Nilsson nämner att Bengt Sunesson tycks ha varit tvilling men kunde inte få fram namn på mer än Bengt. Den Sune Bengtsson i Sällhult Västregård som nämns finns inte i min släktförteckning. Däremot går min släkt via Eric Bengtssons hustru Ingegärd tillbaka till Måns Germundsson (Salpetersjudare) i Sällhult, men även till Ingemar Sunesson i Skålshult (!). Man upptäcker efter hand att släkterna har gifts ihop gång efter annan!
 
Min farfar Eric Ericsson (1875-1955) var en tyslåten man som inte berättade så mycket om sin släkt för min far. Han själv hade dessutom blivit föräldralös redan vid 19 års ålder, då Bengt August Ericsson (1848-1894)dog vid 46 års ålder; hans jämnåriga hustru dessutom ett halvår därefter! Sannolikt försvann mycket av den gamla muntliga kunskapen vid dessa släktled.
 
Trots detta har historierna om Eric Bengtsson hållits levande, och vi har mycket av hans skriftliga dokument kvar. Han (bland andra bönder) tycks ha smitt långt gångna planer på att sälja av all sin jord (han ska ha ägt ca 25 gårdar) och köpa Huseby. Dock blev alla förbigångna av Stephens, som kunde lägga upp pengarna omgående! I en av Hembygdsföreningen Linnés skrifter finns en artikel om Stolpastuge marknad, där Eric hade 60 timrade marknadsbodar till uthyrning. Det var en del av dessa som han flyttade till Älmhult kring Eriksgatan.
 
Vi har i familjen ett foto på Eric Bengtsson och hans son Bengt August, taget ca. 1860. Jag ska försöka scanna in det vid tillfälle och lägga in det. Vi har också bild på Sällhult från 1890, med Bengt August, hans hustru Hilda Julia (dotter till gästgivaren Jonas Månsson i Dihult, han som byggde Sockertoppen), samt barnen Edla (gift Lembke, hennes son Martin (1900-2000) blev jurist och siste borgmästaren i Lund, sonsonen Erik är rådman i Värnamo), Eric som gifte sig med Hildur Jönsson från Hörby, fick barnen Evy (1910-1987), Bertil (1912-2006), Stig (1913-2007), Torborg (f.1917) o Allan (f.1922).
 
Som sagt, tack för dessa nya uppgifter. Hur är du själv, Niclas, släkt, och är du bosatt i trakten?
 
Bengt-Eric Ericsson