NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 september, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 september, 2011
Skrivet av: Ola Andréasson skrivet 2011-07-15, 00:28
Efter att ha läst Ingegärds inlägg från klockan 00:22 igår, upptäckte jag att Sune Bengtsson i Skålshult inte hade dött 11 maj 1725 som jag påstår ovan. Rätt datum är 22 juni 1725, som Ingegärd skriver. Jag hade antagligen fått datumet från gubben ovanför i Stenbrohult C:1.
 
Jag funderade sedan lite på var hans sonson Erik Bengtsson (1722-1801) i Tångarna fått sitt förnamn ifrån, och här följer en hastig transkription av vad jag hittade:
 
Stenbrohult C:1 sidan 308: 22 oktober 1725 dog gamla änkan Brita Eriksdotter i Skålshult, varit gift 40 år med salige Sune ibm, avlat 5 söner, varit änka 15 år, levat gudfruktigt såsom en änka ägnar, graverad av rosen i ålderdomen, sänglegat 4 veckor - 75 år gammal - begravd 26 oktober.
 
Stenbrohult C:1 sidan 350: 22 oktober 1740 dog gamla änkan h. Brita Eriksdotter i Skålshult, född och uppfödd i Taxås, varit gift 40 år med salige Sune i Skålshult, avlat 3 söner, hon har varit änka 15 år och levat som en rätt änka ägnar och bör, i ålderdomen varit svag av rosen, sänglegat 4 veckor - 75 år gammal - begravd 26 oktober.
 
Notisen från 1725 ligger bland notiser från april-maj, och jag tolkar därför den som en inskrivning på helt fel plats i boken. Det råkar vara på samma uppslag som maken Sune Bengtssons begravning - antagligen har skrivaren undersökt hans notis och sedan i tankspriddhet skrivit på en tom yta på samma uppslag. En ny notis har sedan skrivits på rätt plats, man man har glömt att stryka den gamla och två närmast identiska döda personer har uppstått med 15 års mellanrum. Men, jag hade för mig sedan tidigare att källkritiska problem inte är alldeles ovanliga i Stenbrohults kyrkoböcker...
 
Härav drar jag slutsatsen att III:2 i min tabell ovan istället bör vara så här:
III:2 Britta Eriksdotter
Född c.1665 i Taxås, Stenbrohult sn. Död 1740-10-22
 
O.A.
 
(Meddelandet ändrat av Ola_a 2011-07-15 00:50)