NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 september, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 september, 2011
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2011-07-14, 21:21
Hej Niclas och övriga,
Märkligt nog lade jag nyss in under Virestads socken på Anbytarforum en fråga om en förmodad anmoder till mig som avled i Stenbrohult 12/3 1732. Det var Botel Germundsdotter som avled vid ca 100 års ålder - änka sedan 35 år efter Börje Persson i Tångarna. I dödsnotisen står det att Botel kom från Hörda, Virestads sn. Där hon alltså eventuellt skulle ha fötts ca 1632.
Jag härstammar från hennes troliga dotter Ingeborg Börjesdotter som föddes i Tångarna ca 1678 och avled i Möcklehult W, Pjätteryd 1752 och var änka efter Åke Persson i Möcklehult.
I födelseböckerna i Pjäteryd står att barnaföderskan Ingeborg Börjesdotter kom från Tångarna, Stenbrohult. Jag har funnit en Ingeborg som dotter till bonden Börje och hustrun Botel i husförhörslängder fram till ca 1695, då Börje dog. I Botel Germundsdotters dödsnotis står att han varit änka efter Börje Persson i 35 år. Stämmer alltså bra med pusslet.
Finns det någon koppling mellan den Karin Germundsdotter ni skriver om ovan och Botel Germundsdotter? Vet ni något mer om detta?
Mvh/Paul