NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-25
Skrivet av: Per Göthe skrivet 2003-05-11, 16:00
Hej igen Clara. Jag gick in i CI:2 för att kolla vad det stod i hans dödsruna.
CI:2 S.696 14 Dec. 1795
 
Klåckaren Eric Esbjörnsson från Gåsholmen
föddes til verden af Esbjörn Ericsson
och Ingerd Jönsdotter d. 20 Jan. 1735 ut
Borohult (Brohult?)._ väl oc ömt upfostrad af sina föräldrar var det bland hans första dygder. at älska oc fr???kta gud, samt vörda föräldrane. vid en ålder af 21 år begaf han sig i tjenst vid salpeter(sjudaren?) ??? hvarwid han tjente i 6 år ,_ Dr. (ehuru?) ??? ?und skaper han i Barndomer förvärfvat sig, as del upförande, som med ?en altid gort sig känd för beskedlighet, til???nu honom vid sitt ålder 27 år Klåckare syoslan vid denna församling efter dess far år 1762,- efter stånd til eller år 1764. begaf han sig i äktenskap, med då pigan nu efter honom sörgande. enkan Elin Ingemarsdotter från Långhult Wirestads (sockn?) des har han haft den glädjen te sin ägta säng välsignad med 11 barn,6 söner oc 5 döttrar, af hvilka 4 söner oc 3 döttrar ännu lefva._ han har varit en man af gudfruktigheten, ??? oc redlighet _ (oförtrutet?) i sitt embete oc salig i sitt arbete har han, fast under en nog (tryckande?) fattigdom, (udeligen?) försörgt sig, hustru oc barn _ under de (yngra?) åren af hans lefnad fastledene midsommar, oc har under (svåra?) med af stigit lefa med (verk?) ????
Atas 60 år 10 3/4 månader.
 
Tyvärr kunde jag inte läsa hela texten, men jag tror att du får utt ett någorlunda sammanfattande liv angående honom och hans hustru.
MVH Per