NULL Skriv ut sidan - Stenbrohult

Anbytarforum

Titel: Stenbrohult
Skrivet av: Elisabeth Bruhner skrivet 2014-03-28, 06:37
Hej
Jag söker så efter min morfars mor Kristina Blomqvist född 4/5 1877 i Stenbrohult. Dotter till gårdssmed Sven Magnus Blomkist (12/9 1832) och Eva Bengtsdotter (2/12 1843)(Stenbrohult AI:19 1877-1882 sid 396). Kristina finns med i utflyttningslängden (BI:4 1894-1914 s 4) att hon flyttar till Tottarp Malmöhus län. Men där hittar jag henne inte. Däremot har jag ett utdrag från Police Immigration i Antwerpen Belgien att Kristina bodde där mellan 1886-1900. 1899 i december ankommer hon Köpenhamn (Dronninggård där hon tar tjänst). 9/6 1900 föds min morfar Henry Hannibal Blomkvist. Han kommer genast till fosterföräldrar, så man får anta att barnet var inte precis planerat. Kommande 10 år bor Kristina på olika platser (det har jag utdrag på tack vare Politietsregisterblade.dk) på Vesterbro i Köpenhamn men sedan är hon som bortblåst. Har hon tagit sig tillbaka till Sverige? Jag önskade att det fanns en rikstäckande sida på folk i bokstavsordning  som flyttar tillbaka till Sverige under 1910, i alla fall så vet jag inte hur jag skall gå vidare. Hoppas få hjälp då min mamma (som föddes i Köpenhamn 1926) så gärna vill sluta cirkeln, kanske Kristina bildade ny familj så att mamma har släktingar kvar, kanske rentav här i Sverige. Tack på förhand; Hälsningar Elisabeth