NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 juni, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 juni, 2009
Skrivet av: Rune Johansson skrivet 2007-08-20, 08:52
Staffan!
 
I det mail som jag har skickat till dig, framgår det att du inte har Anders Petersson i släkten. Din Johannes Andersson är funnen och till hjälp för andra forskare följande vägledning.
 
Då jag känner till Mistelås och Slätthög rätt så bra och läste vigselnotisen om Johannes och Lisa att han kom från Ljungsboda så var det en skrivning för Jonsboda - vilket står i Slätthögs hfl 1831-27. Sedan var det enkelt att söka vidare i Mistelås och söka bakåt till torpet Sjöfällan.
 
Sjöfällan ligger längst upp i Mistelås socken och därifrån hade man en betydligt bättre väg till Slätthögs kyrka. Sökning i Slätthögs födelsebok gav resultat, där finns Johannes och brodern Nils införda.
 
Hade man närmare och bättre väg till grannkyrkan, så fick man tillåtelse att gå dit. För nordvästra delen av Slätthög t.ex. hade man rätt att gå till Gällaryd och dit hade även de längst i norr belägna platserna i Rydaholms socken.
 
För min egen hemsocken Virestad gäller det att kontrollera kyrkböckerna i Virestad, Härlunda, Örkened, Västra Torsås och Stenbrohult om vederbörande skulle saknas i hemförsamligen.
 
Vigsel 1802-07-31 mellan drängen Andes Nilsson och pigan Stina Svensdotter, Hullevik.
 
Enligt Mistelås fb är Anders född 1780-03-31, son till Nils Bengtsson och Elin Olofsdotter i Spånghult. (Jag har en anteckning att hennes efternamn skall vara Larsdotter, måste kollas).
Stina är född 1781-01-08, dotter till Sven Månsson och Maja Pehrsdotter i Hullevik.
 
Mvh/Rune