NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 maj, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 maj, 2012
Skrivet av: Mattias Johansson skrivet 2012-03-11, 17:29
Tack för hjälpen med mantalslängderna, jag har nu funnit dem i SVAR:s arkivsök. Den normala ingången för mantalslängder på SVAR:s sida är under skatter i vänsterfältet. Men går man in på Arkivsök eller i NAD finner man  två arkivposter med nament Mantalslängder 1642-1820, den ena från SVAR (http://www.nad.ra.se/archive_index.aspx?id=a6a86b9d-a244-11d3-9e55-009027b0fce9&s=Balder) och den andra från Riksarkivet. Det är den senare man finner och som är sökbar genom att man klickar sig fram i vänsterfältet på SVAR:s sida. Den består bara av skannat material. Arkivposten från SVAR är istället filmad men visst material (som saknas i den andra?) är även skannat, dock inte allt alltså! Jag kan inte säga att jag riktigt hänger med på hur detta är upplagt. Antar i alla fall att båda dessa har sitt ursprung i kammararkivets mantalslängder. RA:s arkivpost innehåller även ett länsregister. Detta visar att det även ska finns en mtl 1646 och ger sidhänvisningar. Se infogad bild nedan. Det handlar inte bara om att man missat att indexera Vista hd 1646, utan de höga sidnumren som ges är högre än de högsta inskannade.
 

(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/351210.jpg)
 
 
Angående namnet kan man kanske tänka sig att Truls och Töres kunde uppfattas som samma namn? Töres (Tyr, Tyre, Tyres, Töre) är ju betydligt vanligare i området, väl särskilt på Visingsö, och de båda kortformerna går tillbaka på samma namn, fornsvenskans Thorgils (eller kanske någon av sidoformerna Thyrgils och Thurgils). Vad jag menar är alltså att Truls kanske ändå kan ha varit från trakten, förslagsvis blivit döpt Töres eller Tyrgils, utbildat sig eller på annat sätt hamnat på annan ort under en tid och då fått en annan kortform av namnet som fastnat. Noterade förresten att Arvids patronymikon är felstavat i någon notis (något av barnens födelsenotiser?), så att där står Truson eller Trusson utan l! Sedan måste nämnas namnet Torkel som ju finns representerat i Skärstad genom ortnamnet Torkelstorp. Det namnet har historiskt sammanblandats med Torgils - jfr Torgils Knutsson, Sveriges marsk omkring 1300 - utan att namnen är besläktade annat än vad gäller förleden. Samma resonemang i förhållandet Truls-Torkel alltså.
 
Har funnit följande barn till Arvid och Ingeborg: Anna (född 1670), Jon (född 1679), Arvid (1682), Cecilia (1684), Bengt (åu=>1687), Britta (1688), Johan (1690) och Anders (1692). Notera glappet mellan 1670 och 1679 (tiden före Skärstads födelsebok), som alltså antyder flera barn. Kanske finns här en Truls?
 
(Meddelandet ändrat av mattias 2012-03-11 17:33)