NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 maj, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 maj, 2012
Skrivet av: Mattias Johansson skrivet 2012-03-11, 00:48
Ditt register till domböckerna hade jag sett tidigare, men faktiskt - lagom nog - glömt bort nu när jag börjat titta lite närmare i dessa böcker. Tack för påpekandet! Mantalslängderna från 1650-talet låter väldigt intressant, finner inget på SVAR, så hör gärna av dig om du hittar dem. I annat fall kanske du kan länka från NAD om du hittar dem där.
 
När det gäller Ingeborg Jonsdotter har jag ingen källa som uttryckligen säger att hon är syster till kyrkoherden annat än äldre släktforskning, nämligen min morfars farbrors släktbok som jag berättat om i ett ovanstående inlägg (2012-02-01). Farbror Emanuel tar upp följande barn till Jon Svensson och Cecilia Nilsdotter i Öland: Nils, Harald, Jon och Ingeborg. Här finns inte de för hans 1600-tals forskning annars ganska vanliga frågetecknen, blyertsnoteringarna eller uttrycken försiktigtvis, troligen, möjligen, osv. Kan dock inte säga vad han grundar det på, om det är antaganden eller om han hade funnit någon källa till detta. Jag kan annars tänka mig följande argument:
 
- I Ingeborgs vigselnotis (Ölmstad 1670-05-23) uppges hon som sagt bosatt i Öland. I Ingeborgs dödnotis (Skärstad 1712-04-21) ges åldersuppgiften 67 år, alltså ett födelseår 1644/45. Vid denna tid finns i mtl ingen annan Jon (Joen, Jonas, Johan el. dyl.) än just Jon Svensson.
- Andra barnet är infört i Ölmstad och inte Skärstads födelsebok (1670-06-10). Tyder på stark koppling till socknen. Kan barnet vara döpt här (och i så fall av förmodade morbrodern)?
- Efter Cecilia Nilsdotters död är Ingeborgs närmast därefter födda dotter namngiven just Cecilia.  
- Att titta på faddrarna till Jonas och Cecilias barnbarn är lite svårt eftersom de flesta är födda innan faddrar fördes in i födelseboken. Det kan dock nämnas att det bland de lite senare födda bland faddrar till Johan Arvidsson (Skärstad 1690-05-05) upptas Jon Jonsson i Öland. Jag har dock ännu inte tittat på alla barnbarn. Faddrar för ytterligare en generation framåt kan också vara värt att titta på.