NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 maj, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 maj, 2012
Skrivet av: Mattias Johansson skrivet 2012-02-01, 00:01
Innan jag skriver något annat här på Skärstad tänkte jag bara som kortast presentera min relation till socknen. Jag sitter nu och går igenom min morfars farbrors släktforskning. Hans anor stammar till överväldigande del från Skärstad socken. Jag har alltså haft det så förspänt att dennes anor - alltså en åttondel av mina egna - samt därtill en stor mängd ättlingar till alla dessa, redan varit förhållandevis grundligt utredda. Det är först nu, efter snart 20 års egen forskning, som jag har börjat gå djupare in på denna del av min släkt.  
 
Min morfars farbror, Emanuel Larsson (1830-1965) var född i Bråneryd, Hakarp (F). Hans föräldrar var tidigare hemmansägaren i Edeskvarna, Anders Larsson (1830-1918) och dennes hustru Anna Helena Larsdotter (1837-1925) från Flättinge. Emanuel studerade vid Chalmers och något eller några år efter examen 1901 flyttade han till USA där han arbetade som ingenjör på The Pratt & Whitney Comapany i Hartford, Connecticut. På fritiden sysslade han med släktforskning. Vad jag har förstått ska han ha rest mycket runt omkring i staterna för att spåra utvandrade emigranter. Han gjorde många resor tillbaka till Sverige och så småningom (40-talet?) flyttade han hem igen och bosatte sig på Wettergården (en avstyckning från Edeskvarna). Senare flyttade han till Gränna, eventuellt i samband med att han 1952 gifte sig med Elsa f. Lagergren (1883-1979).  
 
Även i Sverige krävde väl släktforskningen en hel del resande före mikrofilmernas tid. Elaka tungor ska ha sagt att släktforskningen i Emanuels fall var en förevändning för att finna rätt på en ungdomskärlek, men då denna visade sig vara gift ska Emanuel ha bosatt sig i USA. Hur mycket sanning som låg i detta vet jag inte, inte heller om denna ungdomskärlek ska ha varit den Elsa, som han på ålderns höst gifte sig med. Elsa bodde emellertid faktiskt i Vadstena 1905-08, där hon var skolförestånderska vid Dicksonska skolan och landsarkivet hade ju inrättats som första landsarkiv i landet 1899. Elsa gifte sig senare första gången 1919 och bodde sedan i Linköping.
 
Något mer om Emanuel, men framför allt om hans familj från Edeskvarna, kan man läsa om i Skärstadboken 2002. Som jag har förstått det gjorde Emanuel viss uppdragsforskning, framför allt vad gäller svenskamerikaner, och det kunde vara intressant att veta om någon här känner till någon sådan? Eller någon kanske stött på Emanuels namn i något annat sammanhang?
 
Jag kan även nämna att i hans efterlämnade material finns brukarlängder för Edeskvarna, Flättinge och Pickarp (Ängsberg).