NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 8.4.2001

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 8.4.2001
Skrivet av: Harald Bergwik (Harald) skrivet 2001-04-08, 16:29
Min hustru har ett antal anor i Skärstad bl a soldater med namn som Apelgren, Hall, Lugn, Löf, Rudberg (Röberg)och Ruter. Så ett antal torpare och hemmansbrukare och några mjölnare vid olika kvarnar.
Hennes MFMFMFM Elisabet Persdotter var dotter till mjölnaren Per Jönsson i Kvarnen (under Lyckås?) och hans hustru Kerstin Persdotter född  165(6)död 1710. Problemet är att det finns två Per Persson i Kvarnen, den ene dog 1705 utan ålder angiven, den andre 1711 49 år gammal. I Kvarnen finns ocså Jöns Jakobsson som dör 1710, 82 år gammal.
Min teori är att Per som dog 1705 kan vara Kerstins far, Per som dog 1711 är hennes man och Jöns Jakobsson hennes svärfar. Finns någon som har kännedom om dessa personer och som kan bekräfta eller förkasta min teori?
Året 1711 var ett svårt pestår. I dödboken sid. 164 noteras: Anno 1711 den 9 augusti uti pesttiden invigdes till en ny Kyrkogård ....äro begravna ... i Herranom 32 personer
Har någon möjligen uppgifter om adelsryttaren i Linvävartorpet Anders Johansson Rudberg även benämnd Röberg? Han är min hustrus MFMFMMF.