NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 september, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 september, 2011
Skrivet av: Hans Petter Engh skrivet 2011-07-12, 22:40
Hej Anders!
 
Mitt mål er å forsöke å hitta varför(hvorfor) Peter Nilsson ble omtalt å stå i et nært forhold til greven(e) Hamilton(En gift med grevinne Piper) på Huseby i Skatelöv fs. slik at en skulle tro de var i släkt med hverandre.
 
I vår familjtradition sies det at min anmoder Anna Catharina som ble f oäkta i 1753 i Törnåkra Mellangård fikk en oäkta dotter dopad Maria Charlotta den 30.5.1788 i Karlshamn med grev Piper.
 
Grevene på Huseby kan ha kjent til at de hadde et blodsbånd med ætten ifrån Törnåkra Mellangård i öja fs. och at derved Peter Nilsson och hans nære familj ble behandlet vel(bra) hos grevene på Huseby.
Det er mye som taler for det.
 
Hans oäkta dotter, Ingrid Christina(din anmoder) kom i tjeneste hos greven Stellan Hampus Mörner och grevinnen Ebba Sofia Piper
Peter ble själv Torper på Ossby under Huseby och senere bruker på Törnåkra Westregård.
Styvsonen til Peter Nilsson, Johannes Andersson, f. 19.7.1807 ble bruksinspectör på Ossby Pappersbruk for grevene Hamilton. Johannes var torpareson.
Johannes Andersson ble egare av Sjöby Sögård, Sunnegård, Westregård och Norregård. I 1853 kjøpte han flere tastigheter i Torps by.
Han ble gift och fikk barn.
Peter Nilsson's son Anders f. 1819 ble rättare(Formann for et större jordbruk) på Vevik under Huseby och grevene Hamilton ifrån 1849-1869
Hans halvbror Johannes Andersson bekostade utdannelsen på rättareskola i Sjöby.
Styvsonen Peter Magnus Andersson, f. 27.11.1804 var ifrån 1834-1837 dreng i tjeneste på Huseby Gamlagård under grevene Hamilton.
Ifån 1837 ble han bruker på Törnåkra Westregård.
 
Nils Jonasson och Ingrid Månsdotter fikk flere barn, Anna Catharina, f. 72.2.1790, d. 20.8.1790 i öja, Anna, f. 9.7.1791 i öja, Ingeborg, f. 10.4.1794 i Aringsås i Benestad rote på Sörgård och Inggjerd, f. 19.11.1806, d. før 1812.
 
Kan det hittas dokumentasjon for at Peter Nilsson flyttade ifrån Ellanda Norrgård i 1813 til Bergunda fs.? Jag tycker(tror) at personen som flyttade ifrån Bergunda var en annen person eller at innföringen i Skatelöv er feil? Det skulle ha varit skrivit Ellanda istedenfor Bergunda.
 
Dersom Peter Nilsson var en av grevenes barn måtte han ha blitt et fosterbarn på Törnåkra?