NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 november, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 november, 2010
Skrivet av: Roland Nord skrivet 2010-07-13, 00:59
Hej Lena och Anne-Lee,
Här kommer de uppgifter jag har om Otto Johansson och några av hans syskon.
Alla uppgifter kommer från min morfar Otto och min mor Elsy.
 
Otto tog efter fullgjord militärtjänst värvning vid Kvibergs Artilleriregemente i Göteborg. Kontraktet var på två år. Hans äldre broder Ernst ville sedan att han skulle bli polis i Göteborg liksom han sjäv. Men istället kom han till Malmö 1910 och hade olika anställningar bl a dörrvakt på Automatrestaurangen Vega, väktare på Nattvaktsbolaget, vakt på Baltiska utställningen 1914. 1916 anställdes han på J H Diedens Järn AB och stannade där under resten av sitt yrkesliv. Otto var mycket verksam vid bildandet av de första fackföreningarna i Malmö. Han satt bl a med i styrelsen för Handelsarbetarna.
Otto gifte sig med Gerda Jönsson från Gärdslöv i Skåne den 24/12 1912. Gerda hade då en dotter Elisabeth, som föddes 1909 utom äktenskap. Pappan var en tysk medborgare, som hette von Steinmetz (lite osäker på stavningen) och kom från Pforzheim i Tyskland. Elisabeth adopterades av Otto. Hon dog någon gång på 1980-talet i Strömstad dit hon flyttat från Malmö på 1970-talet, när hennes man Peter Andrén dog. Hennes son Sigurd Andrén med familj bodde där sedan ett antal år. Sigurd är också död.
Otto och Gerda fick själva två döttrar: Signe Kristina född 1913 död 1919 och Elsy Evelyn Gunborg (min mor) född 1925.
Elsy gifte sig 1946 med Elvir Nord (död 1983) och fick två barn, jag själv Roland (1947) och min syster Kristina (1952).
Gerda dog den 11/1 1967 och Otto dog den 12/3 1975. De bodde på Amiralsgatan 70 i Malmö från 1939 til sin död.
 
Ottos syster Ida, som var gift med Ture, hade tre söner (Helge, Torsten, Gunnar) och en dotter (Majken).
Helge förblev ogift.  
Torsten gifte sig med Greta och dom fick två söner (Östen och Ove). Östen dog i unga år och Ove vet jag ingenting om sedan jag träffat honom i slutet av 1960-talet.
Gunnar var gift och hade två döttrar, som jag inte vet namnet på. Gunnar hade åkeri i Vislanda.
Majken var ogift och flyttade till Stockholm. Där upphör alla kontakter.
Torstens och Gunnars familjer bodde i grannhus i Vislanda. Vi var där ofta och hälsade på, när jag var barn.
Min mor tillbringade flera sommarlov hos faster Ida och farbror Ture och jag var där också som barn flera somrar på 1950-talet.
 
Ottos syster Sigrid hade, som tidigare skrivits, en son född utom äktenskap.
Sonen lämnades bort kort efter födseln och hade aldrig någon kontakt med sin mor. Vid Sigrids död blev min morfar Otto kallad till bouppteckning i egenskap av arvinge. Det visade sig då att han hela tiden känt till Sigrids son och var han fanns. Han bodde i Åkarp utanför Malmö. Otto kontaktade advokaten, som hade hand om bouppteckningen, och avslöjade sin hemlighet. På så vis fick den okände sonen reda på sina rötter och del av arvet efter sin mor. Själv avstod Otto från alla anspråk.
   
Hälsningar
 
Roland