NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 november, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 november, 2010
Skrivet av: Annette Fast skrivet 2010-05-15, 10:52
Hej!
 
Jag har kört fast sedan länge med en soldat från Vrankunge, Olof Carlsson Loo. Han är troligtvis född 1751 generalm.rullan eller 1742 enl. hfl. Den fakta jag har om honom och familjen är följande:
 
Olof Carlsson Loo f. 1751 eller 1742. Antagen som soldat för Wrankunge nr.70 1773. Saknad och står som suik i Willekalla (Finland) 1789.  
 
Första hustrun: Britta Nilsdotter f. 1751 d. 17851013 av moderspassion.  
 
Paret får fyra barn:
Karin f.17751022 faddrar: Måns Löfvingsson i Wrankunge Sven Nilsson i Agnäs Britta Larsdotter och Elin Nilsdotter Bidem
Ingebor f.17801014 faddrar: Dr. Germund Månsson
Nils f. 17821110 faddrar: Anders Andersson i Arnön, Måns Löfvingsson i Wrankunge, H. Britta Larsdotter i Agnäs, pig. Ingeborg Ericsdotter i Wrankunge storegård.  
Nils f. 17841214 faddrar: Måns Svensson i Sköggalösa Pehrsgård, Dr. Nils Andersson i Huseby, h. Nilla Börjesdotter i Wrankunge, pig. Cathrina Nilsdotter i prästgården.  
 
När Britta dör gifter Olof Carlsson Loo om sig med Ingeborg Pehrsdotter f. 1758.
 
Paret får ett barn:
Britta f. 17881214 faddrar: Eric Johansson Sunnanviks torp, dr. Erland Johansson Sunnanvik, h. Ingeborg Eriksdotter Wrankunge storegård, pig Stina Ericsdotter Sunnanviks torp
 
Alla barnen föds i Wrankunge soldattorp och finns med i Skatelövs födelsebok.  
 
Jag har kollat Brittas bouppteckning och fick nyligen hjälp med att läsa den under läshjälp. Jag ville se om jag kunde få fram någon fakta där.  
 
Mina frågor är:  
Var är Olof och Britta födda?
Stämmer deras födelsedatum?
Var är de vigda?
 
Hoppas någon känner till något kring Olof och Britta.
 
Tack på förhand.
Annette