NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 oktober, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 oktober, 2009
Skrivet av: Bo-Arne Stenqvist skrivet 2009-08-26, 00:05
Hej,
 
Undrar om det är någon som vet något om Jöns Persson, född 1729 och hans hustru Märta (Märit) Jonsdotter f. 1708 under Skatelöv, Odensjö Störjagård. Enligt en del sidor på nätet är Märta tilldelad födelseår 1710 men enligt husförhöret är hon född 1708. Eftersom jag inte är riktigt hemma i Skatelöv socken undrar jag om någon kan tyda födelseattesten 1708-11-27 då det föds en oäkta dotter Märta. Om det är faderns förnamn som står först kan jag inte tyda det men jag gissar på någon titel etc. Skulle kunna var Wesel eller något liknande som efternamn. Detta är en av de två Marta/Märta som föds i Skatelöv 1708 varav den andra faller bort på grund av faderns namn.
 
Vad det gäller Jöns Persson skall han enligt nätuppgifter vara född i Grimslöv Sunnangård vilken jag inte kan hitta någon 1729. Enda gången han nämns med detta ursprung är vid vigseln 1752-12-19 i Skatelöv. Det finns alltså inget som säger att han är född där. I Västra Torsås hittar jag ingen lämplig, däremot en hel hög kandidater i Skatelöv. Den som skulle passa bäst vore den Jon Persson som föddes 1729-04-18 i Sunnavik?
med fader Per Nilsson och moder Karin Jonsdotter med tanke på att de döper en son till Nils och en dotter till Karin. Men det behöver inte vara just så...Jag har inte letat bouppteckningar ännu. Är intresserad av allt som rör denna familj,
 
Mvh
 
BAS