NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 januari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 januari, 2009
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2009-01-15, 00:16
Hej Ingrid Almstrand!
 
Jag tänkte att jag skulle göra ett försök på familjen Almstrand-Holmberg - jag hittade inte så mycket, men dock några spår samt nya uppgifter.
 
Mattias Almstrand anges som du nämner vara född i maj 1768, men vid ett tillfälle tycker jag mig kunna läsa 1769, samtidigt som hustrun - som hela tiden anges vara född 1779 - under tidigare år i hfl. anges vara född 1778. Ingen ordning alls på deras födelseår, med andra ord.
 
Jag kikade lite på deras barns faddrar och dopvittnen, men inte heller det verkar ha givit några nya ledtrådar. Alla barnen var födda i Torp Brogård, Skatelöv.
 
Carl Adolf, född 1803 4/4 - manliga faddrar var herr handelsman Brandberg och herr ingenjör Löfquist, medan kvinnliga faddrar var fru Ljunggren och mamsell Holmberg.
 
Johanna Sophia, född 1806 30/3 - inga vittnen nämnda.
 
Maria Charlotta, född 1808 24/9 Torp Brogård - vittnen var lantmätaren herr Jean Löfqvist, herr sekreteraren Anders G. Hultstein, fru befallningsmanskan Ingrid M. Brandberg samt demoiselle Carolina Olsson på Huseby.
 
Erika, född 1810 11/9 - faddrar var Per Håkansson, drängen Anders Nilsson, hustru Ingeborg Månsdotter samt pigan Arna Jonasdotter i Torp.
 
Jag tänkte att Mattias och Johanna Gustafva kanske gifte sig i Skatelöv, och visst gjorde de det - den 29 september 1802. Johanna Gustafva anges i vigselnotisen vara 24 år gammal demoiselle, medan Mattias anges vara 28 år gammal samt exped:te munst: sk: vid Kronob:s R:te.
 
I Kronobergs regementes generalmönsterrulla 1802 hittar jag mycket riktigt Mattias Almstrand, skriven vid Premiärmajorens (Majorens) kompani. Den tidigare mönsterskrivaren Arvid Sahlberg - som även hade bebott gården Torp Brogård före Mattias - hade erhållit avsked den 4 december 1800, och Samma dag är til denna lön befordrad Bokhållaren Mattias Almstrand___28. I generalmönsterrullan 1806 är han mönsterskrivare med mönsterskrivares indelning vid samma kompani och regemente - notera även hans ålder, han anges vara född ca 1774 båda gångerna, inte 1768 som husförhören säger.
 
Mattias anges ju ha varit bokhållare innan han antogs till det militära, så jag tänkte att han kanske varit i tjänst vid Huseby bruk i Skatelövs socken - en gissning som visade sig stämma. I husförhörslängden AI:4 (sidan 117) återfinner man HandelsBetienten Mattis Almstrand, som anges ha inflyttat till Huseby från Urshults socken 1798, födelse året är ej utsatt i attesten har det noterats om honom i husförhörslängden.