NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 januari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 januari, 2009
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2009-01-04, 11:47
Hej.
 
I Almundsryd C:1 sid, 9 så vigs 17/6 1724 en Margareta Sunesdotter från Kvarnhult, Almundsryd med Jöran Hansson. Via läsning i Anbytarforum har jag sett att på 1690-talet bodde i Smörhöga, Skatelöf en Sune Jonsson, som 1694 ska ha haft ihjäl sin svärmor Brita Hindrichsdotter. I Smörhöga bodde också Welam Antonsson Tourner, som var av vallonsläkt.
 
Jag har försökt att kartlägga faddrarna till Margareta Sunesdotters barn, de är födda i Almundsryd 1726, 1730 och 1732. Bland dessa faddrar kan det finnas två eventuella systrar till Margareta. En ev. syster är Martha Sunesdotter i Frankanäs, Almundsryd. Hon var gift 1725 med en soldat Bonde Franke. Den andra ev. systern heter Ingier Sunesdotter, jag kan inte tyda platsen hon bor på men det är i Almundsryds socken.
 
Nu finns det inga kyrkböcker så långt tillbaka i tiden, men vet någon om Sune Jonsson i Smörhöga, Skatelöf, eventuellt kan vara far till Margareta Sunesdotter, Kvarnhult, Almundsryd ( som verkade till att vistas i bruksmiljö ), Martha Sunesdotter i Frankanäs, Almundsryd och Ingier Sunesdotter ?
 
mvh
Carina