NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-29
Skrivet av: Birgitta Ohlsson skrivet 2004-10-16, 20:42
Sven Peter Svensson föddes 1796-09-08 som oäkta son till pigan Maja Ericsdotter vid Brogården och fadern påstås vara drängen Sven Pärsson från Slakmöre. Ryssby C:4 s. 297. Jag kan inte hitta några uppgifter om att paret senare gifte sig. En teori jag har är att Maja Ericsdotter gifte sig med en annan och hittade bland vigda en notis från 1798-09-11 där drängen Eric Pärsson vid Kungsgården gifte sig men pigan Maja Ericsdotter vid Brogården Ryssby E:1 s. 37. Paret fick tvillingarna Jonas och Nils 1798-11-13 Ryssby C:4 s. 330 och står då som boende vid Brogården. Problemet är att jag inte kan hitta paret i hfl? Någon som vet om det är rätt Maja Ericsdotter som jag hittat? Undrar även om någon känner till vad som hände med Sven Pärsson och eventuellt vilka hans föräldrar var? Jag har även en teori om honom, eftersom sonen så småningom hamnade i Räpplinge på Öland funderar jag på om även fadern flyttade dit? Jag hittade en Sven Persson från Ryssby som gifte sig 1797-10-29 i Räpplinge med en Brita Olsdotter, paret slog sig ned i Äpplerum. Vore jättebra om någon kunde tala om för mig om jag är helt fel ute eller om mina teorier kanske stämmer.
 
Mvh
 
Birgitta