NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 oktober, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 oktober, 2014
Skrivet av: Stefan Gelow skrivet 2014-09-27, 15:38
Ja, tack, det är rätt Jonas! Det löste dock inte problemet då det verkar stå där att han verkligen också är son till Sven Bondesson... Även om jag kan inse att pragmatik kring namngivning skulle innebära att man kan återanvända namn så länge ingen risk finns för förväxling kan jag inte påstå att jag funnit speciellt många exempel där två överlevande barn haft samma namn (jag har ett fall i Markaryd som inte kan förklaras på annat sätt, men ett är inte många). Som jag uppfattat det var inte prästerna speciellt glada över sådant beteende. Har ingen riktigt annan förklaring för tillfället dock...
 
Det finns ett till exempel i Ryssbyböckerna som nämndes här 2004 som avser de två Elin Eriksdöttrarna till Erik Jönsson och Bengta Andersdotter i Ottersnäs. Jag lokaliserade bägge db och det finns åtminstone inga oklarheter där utan bägge sägs verkligen vara döttrar i den familjen. Till skillnad från de bägge Jonas ovan skulle man dock kunna tänka sig där att det blivit fel med patronymikoner eller för den delen förnamnet på den äldre Elin (som map db-åldern föddes flera år innan Erik och Bengta gifte sig) så att den äldre Elin antingen hette något annat eller var född i Ottersnäs till andra föräldrar. Med Jöns/Jonas ovan vet jag dock inte om jag kan se någon sådan förklaring... Nåväl...