NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 oktober, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 oktober, 2014
Skrivet av: Stefan Gelow skrivet 2014-09-26, 18:55
Jag är lite förvirrad och undrar om någon skulle kunna hjälpa mig.
Det gäller Jonas Svensson i Tuna som var gift med Karin Eriksdotter från Ottersnäs. De har nämnts ett antal gånger tidigare här i tråden och jag trodde jag hade klart för mig Jonas bakgrund, men upptäcker att jag inte längre är så säker. Karin är med all säkerhet dotter till Erik Jönsson (Jonsson?) i Ottersnäs och gifte sig med Jonas Svensson i Tuna 1706-10. Jag trodde att han var son till Sven Bondesson från Voxtorp, i Väraboda och Tuna, men det verkar som om den sonen, som ibland kallas Jöns och ibland Jonas var gift med Anna Arvidsdotter från Ljunga och dog 1723-02 (AID v30302.b83.s155). Det verkar inte vara någon större åtskillnad på namnen Jon/Jonas/Jöns i Ryssby för den här tiden, så jag har svårt att tro att Sven Bondesson skulle ha en son Jöns och en son Jonas. Dessutom så kallas den som dör ovan ibland det ena, ibland det andra. Samtidigt så är vittnena för bägges barn från samma krets av Sven Bondesson-avkomma, vilket gör det hela förvirrande för mig. Kanske går det att enkelt lösa problemet med db-notisen för Jonas Svensson som jag inte lyckats lokalisera (och min KGF-skiva är från 2010 och saknar 1700-talet). Det bästa jag har att komma med nu är att han skulle vara ett barnbarn till Sven Bondesson, men spekulation lär inte lösa problemet. Tacksam för all hjälp...