NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 maj, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 maj, 2008
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2008-04-04, 23:30
Hej Britt-Louise!
Ryssby kyrkböcker är rätt hemska emellanåt, men ju mer man läser dem desto lättare blir det att tyda prästens snirkliga förkortningar och skrift.  
 
Ranaboda heter gården och finns kvar ännu idag. Om systern Ingrid Månsdotter (f 1691) har jag inget aktuellt. En annan syster var däremot Karin Månsdotter f 1702 i Ranaboda, död 1754, som var gift med Måns Sunesson (f 1694 2/2 i Ugglansnäs,Ryssby sn) som var son till Sune Månsson ohh Elin Gummesdotter (se ovan) - alltså troligen en bror till din Gumme Sunesson. Det var således två bröder som gifte sig med två systrar. Måns Sunesson ohh Karin Månsdotter bor förresten i Tesås norregård - där föds deras son Måns Månsson (f 1731 10/9) - samma gård som Gumme Svensson bodde på och som tidigare innehafts av Måns Sunessons morfar Gumme Sonesson.
 
Jo, Sissa Sonesdotter var dotter till Sone/Sune Månsson (c1662-1743) i Ugglansnäs, Ryssby sn ohh Elin Gummesdotter (c1659-1741). däremot måste jag rätta mig själv och det är att Sone Månssons far inte hette  Måns Gummesson  utan Måns Gunnarsson (Gunnesson - här kommer alltså namnet Gunne ändå in ;) ). denne Måns Gunnarsson dör 1689 och han och hustrun Sissa Persdtr i Ugglansnäs har även en son Gunnar Månsson (f 1623?, död 1721 i Ryssby sn - gift med Gunner Larsdotter (c1641-1717). Sune Månssons hustru Elin Gummesdotter är född i Tesås norregård, Ryssby sn och dtr t Gumme Sonesson ohh Ingrid Persdotter där.
Det är inte alltid lätt med dessa olika namn som kan förväxlas: Gumme - Gunne/Gunnar - och dessutom ett kvinnonamn Gunner (~Gunnur).