NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 juli, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 juli, 2013
Skrivet av: Rune Johansson skrivet 2013-01-16, 09:12
När du skrev att familjen finns i Västra Grannhället - tänkte jag - har jag missat något? Jag har ju skrivit och redigerat skriften och jag letade endast i Nyagärde. Så visar det sig att familjen finns i Ålabäckshult och dottern Lena gift och boende på torpet Gatan.
 
För omkring 15 år sedan gjorde framlidne Ingemar Fenander en utredning om Arvid i Ålabäckshult och vad jag minns så följer namnet Arvid byn Ålabäckshult. Jag vet att Ingemar hade sökt igenom mantalslängderna före 1750. Sedan har jag en del domboksavskrifter från omkring 1695 och ett tiotal år framåt. Kanske det finns något nämnt där om Ålabäckshult.
 
Min teori är att Arvid har anknytning till Ålabäckshult men varför finns han inte inskriven i Rydaholms födelsebok? Det kan bero på att föräldrarna då bodde i Voxtorp socken och att de flyttade hem till faderns föräldrargård senare.
 
Hur är det med Jon Person och Sara Svensdotter som står som ägare till Ålabäckshult i början på 1700-talet. Sönerna Eric och Sven fick ju var sin halvdel av gården. Kunde det finnas fler barn? Exempelvis en son Jon som hade flyttat och gift sig i Voxtorp socken?
 
Om nu inte mantalslängder och tingsprotokoll ge information så står vi där. Det är en stor förlust att kyrkböckerna för Tånnö, Voxtorp och Värnamo förstördes vid branden 1869.