NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 juli, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 juli, 2011
Skrivet av: Gunilla Hjelmquist skrivet 2011-03-30, 21:30
En släkting till mig intervjuade 1969 Vilhelm Allbin (då 77 år och mycket vital) om min farfarsfar Carl Peter Hjelmqvist och hans mor Carolina Brandt. Allbin nämnde då att Carolina hade öknamnet Dulty.
Allbin mindes också en annan kvinna som kallades Dulty, och som var gift med Sundell som drunknade i Bredåkrasjön. Denna kvinna torde vara Anna Gustava Brandt, dotter till Anders Peter Brandt som var Carolinas bror.
Dessutom kan man läsa i Rydaholms dödbok för 1873 (den version som finns i SCB:s utdrag 1860-1940 i SVAR)om Greta Lovisa Gren som avled 8/3 1873: en kringvandrande qvinnsperson, vulgo (Dulti) hvars kyrkoskrivningsort icke kunnat utrönas.... Detta är den kvinna som sammanlevde med Anders Peter Brandt och är Anna Gustavas mor.
Här har vi alltså tre kvinnor, sinsemellan släkt, med samma öknamn. Har någon hört det ordet? Kan det vara något dialektalt? Eller ett ord från resandefolkets vokabulär?  
Jag frågar dock under rubriken Rydaholm, eftersom det är härikring personerna rört sig och emellanåt syns i kyrkböckerna.
 
Hälsningar Gunilla H