NULL Skriv ut sidan - Hjärtum

Anbytarforum

Titel: Hjärtum
Skrivet av: Lisbeth Zachs skrivet 2015-08-05, 12:27
Rune,
Jag skulle söka i vigselregistren. Min mormors brudkista har bokstäver och siffror på motsvarande sätt, men O i mitten är litet så i hennes fall är det min morfars förnamn och hennes förnamn som avses, med ett o emellan.
 
Men visst skulle man kunna tänka sig att bokstäverna står för Britta OlsDotter. Slaktdata.org har vigselregister för 1845 i både Bäve och Forshälla och det går att söka på namn som börjar med, vilket jag provat utan resultat. Får upp några Olofsdöttrar, men ingen med förnamn som kan starta på B.
 
Så av de socknar du nämnt återstår att leta i Hjärtums vigselbok för 1845 och där hittar jag ingen vigsel den 3 juli.
 
Jag gjorde om övningen och sökte på födda i Bäve eller Forshälla och som började med B men utan träff. Sökning i Hjärtums födelsebok gav heller ingen födelse 3 juli 1845. Så du får leta i annexförsamlingar eller någon församling gränsande till någon av dem du funderat på.
 
De församlingar som slaktdata har registrerat, som närbelägna till Hjärtum, Forshälla eller Bäve har heller ingen lämplig vigsel eller födsel. Vill du fortsätta så kan du börja med de socknar där slaktdata.org inte registrerat födelse eller vigsel 1845.