NULL Skriv ut sidan - Rydaholm

Anbytarforum

Titel: Rydaholm
Skrivet av: Olof Holm skrivet 2015-12-16, 15:58
Mina uppgifter kommer från Family Search org Sverige dop 1611-1920. Sweden Baptist ODM
Film nr 155400. Tyvärr inga mer sparade noteringar.
Nu när du hittat noteringar i Österåkers födelsebok blir jag minst sagt osäker om det kan vara min ana Arfwed Nilsson som avses. Visserligen stämmer båda barnens namn men
att en fattig torpare skulle resa två gånger från Carlsgärde i Rydaholm till Vingåker på 1670-talet för att döpa sina barn låter minst sagt  
otroligt. I och med att jag
fann noteringar om dop I Baptisternas register fann jag det var troligt att Arfwed låtit döpa barnen av nyreligösa skäl.
Beträffande Baptismen så kan den härledas till 1500-talet. Redan 1726 kom i Sverige ut ett konvertikelplakat som förbjöd religösa möten utanför statskyrkan. Undatag gjordes dock för husfaderns andakt med sitt husfolk.(Det är således inte helt otroligt att det förekom frikyrkliga strömningar. Återvändande fältpräster och soldater från krigen kan ha kommit i kontakt med sådana yttringar.)
Vad som oroar mig i dopboken är att någon födelsetid inte antecknats utan jag tycker mig se att de kristnades den datum som anges. Jag får forska mera.