NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 januari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 januari, 2011
Skrivet av: Roger Johansson skrivet 2011-01-07, 14:51
Hej på er!
 
Jag har lite frågor runt Johan Månsson i Skattegården. Jag vet att han behandlats här tidigare men jag finner inte igen det. De uppgifter jag haft tidigare är andrahandsuppgifter som jag nu försökt verifiera på olika vis och jag utgick från en bouppteckning för Johan som jag fann, Sevede häradsrätt FIII a:2 p 519.
 
Det gäller alltså Johan Månsson som dör i Skattegården 1757-03-04. Jag stammar från honom genom sonen Måns och fann nu mängder med ytterligare barn till Johan via bouppteckningen och tänkte att jag raadar upp mina frågor runt dem först:
 
1. Som jag läser bouppteckningen hade Johan följande barn med en tidigare kvinna: Måns, Sara, Annika, Jonas, Carl och Catharina. Korrekt?
2. Jag har sökt igenom födelseboken men inte lyckats hitta några lämpliga prospekt för Sara och Annika, sitter någon på info om dessa två?
3. Jonas, är det den Jonas som föds 1738-07-23 i Rumskulla Skattegård? (Rumskulla C:3 p 95)
4. Carl, är det han som föds i Ragnildstorp 1743-03-24 med modern Karin Pärsdotter? (C:3 p 102)
5. Catharina, är det hon som är född i Skattegården av samma föräldrar 1745-10-03 (C:3 p 105)
6. Om punkt 4 och 5 är korrekta, är det i så fall Karin som är moder till de andra barnen också? Jag har inte funnit någon moder till Måns Johansson.
 
(Vid sin död är Johan gift med en annan kvinna, Sara Olofsdotter med vilken han har sonen Nils, född i Skattegården 1749-01-14).
 
Sedan har jag lite frågor runt Johan Månssons anor också, återigen andrahandsuppgifter som jag söker bekräfta:
Måns fader sägs vara Måns Olofsson, modern Anna Larsdotter.
7. Jag har en notering om att Anna är född 1664 och död 1748. Är det hon som dör 1748-11-07 i Ragnildstorp (C:3 p 153)
 
Anna Larsdotters föräldrar sägs vara (källa okänd) Löjtnanten Lars Elofsson och Elin Jonsdotter. Om dessa har jag följande frågor:
8. Elin, är det hon som dör 1679-12-24 i Skattegården (C:1 p 86)?
9. Är det Elins och Lars vigselnotis 1664-04-24 i Rumskulla (C:1 p 57)?
 
Många frågor på en gång blev det, ber om ursäkt för detta men jag tyckte det var lika bra att riva av dem på en gång.