NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 oktober, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 oktober, 2008
Skrivet av: Göran Sollin skrivet 2008-09-17, 19:39
Jag har under en längre tid försökt att hitta en av mina anfäder ryttare Staffan Boosson i Klackenhult och Husnäs, Karlstorp (F) född. Jag har tidigare av Kristina Matan fått hjälp med att styrka mina teorier att han var son till Boo Persson i Gynnesnöt, Bellö (F), och som jag tror dennes hustru Maria/Marit Staffansdotter. Nu hoppas jag mig ha hittat Staffans föräldrar vigda. Boo Pedersson i .... och Marit Stapansdotter i .... 1651 (kan ej se vilken helgdag) i Rumskulla (Genline GID 140.38.61600) där även Staphan föds 1652 i maj. Jag tolkar det till 13/5. Står det Gynnesnöt och Skuru som de vigdas bostadsort? Om nu Maria är dotter till en Staffan så borde det vara Staffan Persson i Skuru? I kyrkoräkenskaperna 1630-1634 så finn en Staphan i Häggarp (GID 140.22.23600) som jag tror återfinns i Skuru 1635.
Kan någon som har studerat originalböckerna hjälpa mig med att konfirmera mina iaktagelser? Det nämns på ett par platser på nätet en Karin Staffansdotter från Skuru, som är gift med både Håkan Persson i Katebo, Lönneberga (F) och Christiern Jochumsson i Sandvik, Hässleby (F). Vilken är rätt make. Även en Sune Staffansson i Skuru som skall ha varit riksdagsman för Ydre- och Kinda härad finns omnämnd? Är dessa syskon till Maria Staffansdotter, och barn till Staffan Persson?
Mvh Göran Sollin