NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-27
Skrivet av: Björn Andersson skrivet 2006-08-28, 14:24
Hej!
 
Tack Roger och Bo för att ta tag i mitt problem.
 
Det är dock lite mer komplicerat än så. Jag har varit inne på att det skulle kunna vara ovan nämda Carl Johan Ulrik. Men det är alltför mycket som inte stämmer för att det skall vara så.
Weine Järkemyr har hjälpt mig att ta fram vissa uppgifter.
- Födelsedatum stämmer alltför dåligt. 20 jan 1827 mot 5 nov 1829.
- Carl Johan Ulriks yngre bror, Viktor Vilhelm och deras äldre syskon hette Dahlheim , vilket också Carl Fredrik, deras far, hette tills den oäkta dottern föds 1828. Därefter byter han namn(se inlägg under släkten Dahlhjelm/Dahlheim)
- Yrkena är olika Carl Johan Ulrik är färgare och fabrikör, medan Carl Johan Dahlhjelm är skräddare. Förvisso kan man tänka sig att han bytt yrke vilket inte är helt otänkbart.
- Carl Johan Ulric gifter sig 1849 med Sara Margareta Johansdotter som dör 1864. Sedan gifter han sig med Anna Carolina Olofsdotter som dör 1885. Carl Johan Dahlhjelms hustru hette vid folkräkningen 1890 Elisabeth Charlotta Eugenina Lindelöf Okänt vigseldatum. De flyttade till Vadstena 1887. Han skulle alltså gift om sig en tredje gång från det att hans andra hustru dör 1885 och till att han flyttar till Vadstena 1887. Kan i och för sig vara möjligt.
 
En annan sak som gör frågeställningen intressant är att Carl Fredrik Dahlheim åtalas inte bara för ett horsbrott, utan två. Ett med Gustava Maria Ekström Bengtsdotter och ett med Inga Cathrina Hjelm. Det märkliga är dock att han döms bara för horsbrottet med Inga Catharina Hjelm inte för horsbrotet med Gustava Maria Ekström Bengtsdotter. Och det var med henne som han fick barnet Carolina Maria.  
 
Min tanke är alltså att resultatet av horsbrottet med Inga Catharina också resulterade i ett barn som skulle kunna vara Carl Johan Dahlhjelm. Tid plats och namn stämmer för detta. Namnet Dahlhjelm som Carl Fredrik tog sig efter att han fått barn med Gustava Maria Ekström.
 
Detta är bara tankar, funderingar och teorier. Och just det faktum att jag inte hittar Carl Johan i födelseländen för Rumskulla kan ju innebära att man har på något sätt lyckats övertyga ansvarig präst att inte föra in det. Skandalen var nog tillräcklig med att sergeanten Carl Fredrik fick en oäkta dotter tillsammans med pigan Gustav Maria.
Tacksam för synpunkter och kommentarer.
 
Björn Andersson