NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-24
Skrivet av: Margareta Thorsson skrivet 2005-11-07, 12:50
Skuru Rumskulla ,Haddås Ingatorp Kära mor!Nuvarande  ägare till Viggesbo Rumskulla sn har bett oss i Ingatorps hembygdsförening om hjälp att lösa frågan vem är kära mor? Jag trodde det var enkelt men vi har kört fast varför  vet jag inte slarvat?Det  finns något lurigt med detta   dessutom rör vi oss hela tiden över sockengränsen.
Anna Durling ( gift Smith)vars far ägde Wiggesbo Rumskulla sn skriver omkring 1915 ner sina minnen från barnaåren.Detta material ägs av Kalmar museum . Tanken är att manuset skall publiceras  men det behövs en förklarande text för att göra det intressantare. Det  talas mycket om kära mor i Haddås . Hon (? änka ?)skulle ha sålt Skuru till Annas far  1845 .Annas far är Carl August  Durling . Omkring den tiden ägs Skuru ,Rumskulla sn  till   1/4 av Sven Jönsson  och 3/4 av Nils Svensson .( enl uppgift ev tvärt om ) Det finns en Nils Svensson  död i Skuru 1827 10 20  han är född i Hansehult Vimmerby  1758 07 19 gift med Annika Samuelsdotter född 1786 05 28 I Pelarne  ev är det denna Annika som är Kära mor för Kära mor dör 1876 (i Haddås ? hittar inte henne)och är över 90 år.Enl Anna Durlings berättelse skulle kära mor var i 90  års åldern då hon dör .Kära mors man skulle vara/varit  nämndeman om han var det när han bodde i Skuru (Ydre härad)eller om Kära mor kanske är omgift med någon i Haddås som är nämndeman (Södra Vedbo) tillhör det olösta. Kära mor vistas mycket i Viggesbo ,var hon finns i Haddås kan jag inte hitta  varit slarvig ej läst längst ner på sidorna eller inte vet vem jag skall leta efter Känner någon igen detta tar jag tacksamt emot info.  
Ingatorps sn hembygdsförenig gm
Margareta Thorsson