NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 november, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 november, 2010
Skrivet av: Inga-Lill Fjällström skrivet 2009-09-27, 17:51
Hej!
 
Det är alltid lättare att du anger den exakta källan var du har funnit att Carl Johan är född i april 1824. Nu hittade jag honom i Herrestad, och har följt honom fram och bak, för han har ju flyttat en hel del och gift om sig några gånger. Han avlider i Herrestad den 1/12 1909, ifall du inte visste det. Det allra bästa sättet att få veta var och när han är född, det är att gå den jobbiga vägen, nämligen att backa, bok för bok. Jag kom bak till Hede AI:5 sid 118, där fastnade jag, där det stod att han kom från Torp. Men sedan hittade jag honom i Torp AI:9 sid 121, och där började jag få misstankarna på att han kanske kom från Ryr eftersom det fanns en till Pettersson på raden under som hette Johannes. Jag är inte helt säker men kolla på dessa böcker: Torp AI:6 sid 166, Torp AI:7 sid 245 och sedan Skredsvik B:I bild 123. Jag hittade inte honom i Herrestad, eftersom det inte står vart i Herrestad han flyttade in. Om jag var som du så skulle jag läsa igenom Herrestad AI:10 för att hitta honom där och koppla ihop honom med TOrp AI:9 sid 121. Jag är ju inte säker men tror att han är född 17/4 1823 i stället, kolla ? som står vid hans datum i Herrestad AI:16 sid 285.
 
Lycka till!
Mvh Inga-Lill