NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 februari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 februari, 2008
Skrivet av: Lennart Snabb skrivet 2007-10-06, 17:01
Jag vet ingenting om dessa släkter. Men jag kan bara tilläga att herdaminnet nämner:
Peder Brynildssön. Son till kyrkoherde Brynnild Petri i Skredsvik. Peder var i Forshälla 1626 och är även omnämnd 1632.
 
På en annan sida står:  
Brynolf (Brynnild) Petri. Möjligen den förres son (Herr Peter). Han var kyrkoherde i Skredsvik 1597. Möjligen densamme som var kyrkoherde i Uddevalla.
Vidare: Herr Daniel Jörgensson kom nämnda år från Bohus och talade med bispen om Det gield Herrestadt och berettet, at hr Brynnild haffver bekommit kald oc collatz der paa, uansedt at bispen viste tilforn intett der af. Herr Daniel hade själv önskat få detta pastorat. Samma år förhandlar biskopen härom med Axel Gyldenstierne på Bohus. Vid visitationen kom kaplan Simon med klagomål. Biskopen sade, att herr Brynnild skulle stämmas inför domkapitlet. Sonen Peder Brynnildsson komminister i Forshälla.
 
Var Christen Pedersson son till Herr Peder ? Christen hade varit skolmästare i Uddevalla 1661-71.  
Vidare, den Simon som var gift med en dotter av Herr Peder är omnämnd 1594 och 1597.
Om honom står det att: Var Herr Peders kaplan och gift med hans dotter. 1597 lovar bispen honom att, eftersom herr Brynild skall bli av med gället, skall Herr Simon få Herrestad, om icke Herr Daniel får det.
 
Denne herr Simon tycks ha fått Herrestad 1598 ? - 1608.
 
Det är allt jag hittar ! Vad heter Herr Peders 5 söner ?