NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 januari, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 januari, 2014
Skrivet av: Joakim Wenell skrivet 2014-01-07, 22:32
Hej!
 
Jag har precis startat igång ett projekt med mitt släktträd och är nybörjare. Jag har genom att pratat med mina far- och morföräldrar, sökt i databas över Sverige, namnindexerade födelseuppgifter, 1880-1941 på Ancestry.se samt manuellt kontrollerat i både de böckerna samt i Sverige, kyrkböcker, 1500-1941 de har på samma hemsida kommit ett par generationer bakåt i alla fall.
 
Men till mina funderingar som rör min morfars mormor/morfar. De är bekräftat Gustaf Fredrik Gabrielsson (f. 2 augusti 1843 d. 1918 i Pelarne) och Ida Lovisa Jonsdotter (f. 11 mars 1858 d. 1939 i Pelarne), de fick gemensamt 6 stycken barn. De flyttade från Hornsved, Hässleby till Kaselarp, Pelarne 1888.
 
Min morfars far är Clarence Edvin Wenell (f. 25 mars 1900 i Mystic, Iowa, USA  d. 1984 i Pelarne) och hade fyra syskon. Hans far är Johan August Wenell (f. 7 juli 1866) och mor är Anna Lovisa Andersson (f. 18 juli 1875 d. 1920 i Mariannelund)
 
Johan August utvandrade till USA men återvände till Mariannelund, Sverige med sina utlandsfödda barn och fick sen 1910 ett barn i Sverige (Karin Linnea Wenell f. 11 augusti 1911). Han åkte sen själv tillbaka till USA och kom aldrig tillbaka till Sverige. Alla hans barn utom Clarence Edvin utvandrade sedan åter tillbaka till USA. Som det sägs i min släkt är att Johan August tog efternamnet Wenell vid första utvandringen och ska enligt uppgift hetat Zaar tidigare.  
 
Jag skulle vilja komma vidare uppåt i generation här men saknar kunskap om hur jag bäst letar mig uppåt. Ni får gärna hjälpa mig och även om det kanske är en lätt uppgift för er så tar jag gärna mot guidning hur man bäst går till väga så att jag kan nyttja den kunskapen i vidare sökningar på andra håll i släkten.  
 
Detta inlägg kanske ska ligga under Hässleby eller annat, i så fall ber jag om ursäkt.