NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-12
Skrivet av: Per-Åke Svensson skrivet 2006-01-31, 09:58
Att Nils och Samuel var bröder har jag slutit mig till av följande:
 
Nils Larsson Hammarklang gifte sig med Sara Gudmundsdotter från Tjurstorp och levde där fram till sin död:
 
Vigselnotis [1746]: d. 28 Decemb.: Wigdes Profossen Nils Hammarklang med Pigan Sara  
Gudmundsdotter i Tjurstorp.[GID 140.16.9900 Rumskulla C:3 (ej pag)]
 
Dödnotis för Nils Hammarklang 1801-11-29: [Enkling?] från Tjurstorp, född i [Pelarne?] d. 29 Juli 1722,  ? 1747. Begr. d. 12 decemb.; åld[derdoms]br[äcklighet], 79 [år]; Enk[ling]. [GID 140.18.58200 Rumskulla C:5 p. 326]
 
Sara Gudmundsdotter och Nils Larsson förekommer som faddrar för följande fyra barn till Samuel Larsson Hammarklang, och det anser jag vara så ofta att det inte kan röra sig om en tillfällighet:
 
Johan
Födelsenotis [1752): d. 26 jan om aftonen föddes Samuel Larssons och hustru Anna i Hult och christnades d. 1 febr -- Witn: Petter Johansson i Sefvedstorp, Christiern ? ibid, ? i Hult, drängen Jonas i Sefvedstorpm Pär Larsson i ?;  Sara Gudmundsdotter i Tiurstorp, hustru ?? ?? [svärta] [GID 134.6.77200 Pelarne CI:1 p. 331] Sara i Tjurstorp är farbroderns hustru.
 
Peter
Födelsenotis [1755]: d. 15 Jan. om morg. bittida föddes Samuel Larssons och hust. Anna  
Larsd. barn i Hult och christnades d. 19 ejusd.: Petter. Vit: Nils Larsson i Tiurstorp, Carl  
Danielsson? i Hult, Gustaf ? i ?, dräng Jonas i ?, ?? i Hult; Hust Anna ? i Sefvedstorp, ? Sara  
Larsdotter i Hult, pigan Karin Gunnarsdotter ibid, Kierstin  ? ibid och Sara Jönsd. Hult. [GID 134.6.77700 Pelarne CI:1 p. 341]  Nils Larsson i Tjurstorp är farbror. Sara i Hult är ett möjligt syskon till Nils och Samuel.
 
Vendela
Födelsenotis (1765]: d. 22 Sept. föddes, och d. 29 ejusd. Christnades Profossen Sam. [Lars?]  
Hammarklangs och hust. Anna Larsdotters i Hult Wendla. Testes: härv? mönsterskrifvare  
Nordström, härv? Länsman Rådde, [?] Winman. Sam ?? på Tjurstorp, madame Sara ibm; jung. Magdalena Winberg på Måssebo. [GID 134.1001.79600 Pelarne CI:2 p. 10] Här rör det sig också om farbroderns hustru Sara.
 
Annika
Födelsenotis [1767]: d. 31 Dec. föddes och d. 6 Chris  påföljande  Januari Samuel  
Hammarklangs och hust. Anna Larsdotters Barn i Hult -- Annica. Witn.: Peter Johansson i  
Sefvedstorp, Christiern [i Sevedstorp, svåger], hust. Sara Gudmundsdotter i Tjurstorp, hust. Catarina Christierns dotter i Sefvedstorp. [GID 134.1001.79900 Pelarne CI:2 p.16] Här rör det sig återigen om farbroderns hustru Sara.
 
Tittar man närmare på födelsenotiserna för Nils Larsson och Sara Gudmundsdotters barn tror jag att man hittar en ”korskoppling” till Samuel med hustru och det borde ge full bekräftelse. Det har jag inte gjort än.
 
Det här sammantaget anser jag dock talar starkt för att Nils Larsson Hamarklang och Samuel Larsson Hammarklang var bröder.