NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-12
Skrivet av: Per-Åke Svensson skrivet 2006-01-31, 08:08
Tack Stefan och Bo för svaren!
 
De är mycket intressanta och på det här sättet är det flera pusselbitar som faller på plats. Jag har nämligen såväl Vendela Kellgren som Magnus Orre bland mina anor.
 
Utgångspunkten i min fråga att Anna, Samuel och Nils  skulle vara syskon var alltså fel: Samuel och Nils (tillsammans med Johan Larsson i tavlan ovan) är syskon och barn till  Lars Persson, medan Anna (tillsammans med Petter Johansson i tavlan ovan)är barn till Johan Hammarklang. Jag hade också börjat misstänka att det fanns fler Hammarklangar än två och det är bra att få det bekräftat på detta sätt.
 
Jag har en invändning mot att Magnus Orres hustru hette Anna Dorothea Heisner. Jag har tidigare (under Mörlunda) föreslagit att hon hette Fleissner. Namnet förekommer på flera ställen i Mörlundas kyrkböcker stavat på lite olika sätt (med Ph istf F, med ett eller två s, och ibland används smeknamnsformen Dordi istf Dorothea). Jag skall gå igenom och lägga ut exkta GID adresser till aktuella ställen, men det gör jag under Mörlunda.