NULL Skriv ut sidan - Odensvi

Anbytarforum

Titel: Odensvi
Skrivet av: Marthina Linder skrivet 2014-05-30, 13:39
Okej, jag tolkade det till 45. Men 5 & 3 är lätt förväxlade.  
Ja, jag ser de nu när jag kollade lite närmre i c1 att det står barn & inte son.  
Har även kollat alla angivelser på ålder på Nils, & han borde vara 88 eller 89 när han dör i Juli 1771. Vilket gör att han skulle kunna vara född 1682 eller 1683. Om man då tänker sig att Anna är född 1681, så borde Nils isf vara född 1683. Det som är med Anna är ju även att hon dör i Januari 1725, möjligen December 1624. Så beroende på om det är 43 eller 45 blir hon då född 1679-1680 eller 1681-1682.  
 
Jag hämmas en del av att inte ha tillgång till mtl mellan 1680-1727. Men med din hjälp får jag lite mer skärpa.  
Östen dör ju även han i Januari, möjligen december året innan och anges som 50 år gammal. Men han finns ju dock inte särskilt många fler åldersangivelser att gå på. Kan det möjligen vara så simpelt att Anna & Nils båda är födda 1681 (efter som det står barn i stället för dotter/son)? För att om då Östen är född 1683-1684 så är det inte en osannolik ålders skillnad mellan honom och Josef. Speciellt när Brita är över 40 år gammal.  
 
Nils Svensson? Menar du alltså Sven Nilssons(1640-1719) fader? För hans efternamn har jag inte kunnat styrka någon stans. Men har sett flera referera till honom som både Nils Nilsson & Nils Jonsson.  
 
Dödboken för 1688 är ju väldigt inkomplett, så han skulle mycket väl kunnat ha dött då. Han finns med i räkneskaperna 1687 då han gjorde en gåva till kyrkan Nils i Källarhult uti sin hustrus svåra sjukdom  
 
Domböckerna har jag även de en väldigt begränsad åtkomst till, då riksarkivet inte verkar ha lika många digitaliserade som arkiv digital har. Jag har däremot kollat igenom hela dopböckerna i Odensvi c1-c4, Anna får bara barn i Odensvi 1gn. Men å andra sidan vet jag inte om den andre båtsmannen fanns i en annan socken?  
Har dessutom inte förstått om hon var otrogen, eller om maken vid lägersmålet hade dött. Jag är int ehelt hemma på alla de gamla termerna ännu.  
 
Förresten är jag nyfiken på den dotter som var sjuk 1682, i räkneskaperna gav Sven Nilsson i Gölinge gåva till gudshus runt januari-februari 1682. Sven i Göling i sin dotters sjukdom.  
 
Sen funderar jag på det där med den första sonen Per, om han kanske inte dog redan 1663. Om inte annat så för det en lucka i dödboken för det året och det är som du nämnde precis som mellan Östen & Elin en relativt kort period 15-16 månader. Fast då kanske Östen borde hetat Per utefter din namnteori?  
 
Kan även tillägga att Sven Nilssons (1640-1719) bror Josef (f.1652) dog 1682 i Januari.
Saknar även 3 syskon i den skaran.  
 
tack för all din hjälp, du är guld värd!
 
(Meddelandet ändrat av Marthiiina 2014-05-30 14:12)