NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2012-04-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2012-04-20
Skrivet av: Mats Niesing skrivet 2012-02-22, 09:55
Hej Hede forskare. Kartlägger efterlevande till personer i Naverstad och har då en Maria Gudesdotter f 1757 som gifter sig 1782 med trumslagaren Johan/Johannes Gammalsson från Hede. Paret bosätter sig i Möllebacka, Hede, och får såvitt jag vet fem barn mellan 1784-1799. Maria, som i Hede skrivs som Maja Gödesdotter, föder ett av barnen som oäkta. Det rör sig om pojken Olaus f 1791 05 09. Bara det är ju lite udda att hon får barn med en främmande man mitt under äktenskapet. Nu till min egentliga fråga. Namnet  Gammelsson, för mig var det totalt okänt, men en sökning på Släktdata visar att det fanns en hel del med det namnet i Hede. Ett antal har anknytning till det militära som trumslagare och trumpetare. Finns det någon som känner till mer om namnet? Enligt Släktdata så avlider det en ”Gammal Torstensson” i Mölnebacka 1736 10 29 uppgiven ålder är 105 år. vet inte om det kan röra sig om någon slags urfader till de efterlevande Gammalsönerna (och döttrarna)? Min Johan Gammalsson har varierande födsel i hfl mellan 1757-1759. Han lever länge och avlider 1851 i Berget, torp under Möllebacka. Var och när han egentligen föds vet jag ännu inte. Det föds dock en Johannes i Hede 1759 11 14 och mot slutet så skrivs Johan Gammelsson med just det datumet. Far är en Ola Svensson. Ingen ledtråd till Gammalsson där... kan det vara ett soldatnamn fast det är ett son-namn?? Tar tacksamt emot det som jag kan få.
 
Mats N
 
(Meddelandet ändrat av Niesing 2012-02-22 13:54)