NULL Skriv ut sidan - Nöbbele

Anbytarforum

Titel: Nöbbele
Skrivet av: Bo Ahlstedt skrivet 2015-02-24, 21:38
Hej,
 
Tusen tack Eva för din hjälp.
 
Ja visst, du har ju helt rätt. Det står ett d framför namnet Kirstin så vi kan slå fast att Magnus Lindbom är hennes far.  
Jag lyckas spåra familjen bakåt i tiden på följande sidor AI:5 s 369, AI:5 s 107, AI:4 s 533, AI:4 s 525, AI:4 s 415, AI:4 s 257, AI:4 s 89, AI:3 s 139, AI:3 s 133 och AI:2 s 111.  
På AI:4 s 89 så framgår det att de även har en dotter Ingebor född ca 1757 och en dotter till med ett namn som jag har svårt att tyda (Jestra?) född ca 1751. Dessa två barn kan jag inte hitta i födelseboken.  
Däremot hittar jag att de får ytterligare ett barn Anders 29 maj 1745 i Ulfsåkra. Denna Anders dör knappa året gammal.  
Jag hittar även en vigselnotis där Magnus Nilsson och Kirstin Josephsdotter gifter sig i Furuby socken 26 juni 1743. Att Magnus heter Nilsson framgår av Nöbbele AI:2 s 111. Det som är lite underligt är att han i vigselnotisen står omnämnd som ryttare. Att han är soldat framgår av husförhörslängderna i Nöbbele och i mönstringslängderna för Kronobergs regemente Livkompaniet nr 94 så står det att han tar värvning 1747. Kanske var Magnus ryttare för Smålands husarregemente när han bodde i Furuby? Jag har inte letat där ännu.
Jag hittar en bouppteckning för Magnus 1793 och där framgår att barnen Joseph, Kirstin och Maria är de som då finns i livet.
Magnus tredje hustru Maria/Maja hittar jag flera olika efternamn på, När de gifter sig heter hon Hansdotter. När hon föder dottern Maria heter hon Jönsdotter. När hon dör 1790 heter hon Månsdotter. Jag tror att det är en och samma person men vilket efternamn som är rätt har jag ännu inte lyckats spåra.
Dessutom återstår den spännande forskningen om var Magnus samt hans tre fruar var födda någonstans. Det skall bli intressant att se vad som går att få fram.  
 
Med vänliga hälsningar
Bo Ahlstedt