NULL Skriv ut sidan - Nävelsjö

Anbytarforum

Titel: Nävelsjö
Skrivet av: Mikael Nordblom skrivet 2015-03-02, 01:07
Ja du, det är en bra fråga du ställer, Carin! Jag hade hoppats att de nya uppgifterna om Sven och Cecilia och deras barn skulle ge mig den slutliga bekräftelsen på att det var rätt Cecilia det var frågan om, alltså dotter till Håkan Månsson och Karin. Men så blev det inte. Jag har hittat sju barn i Norra Ljunga och Hylletofta, men inte kunnat finna några faddrar som knyter familjen till syskonen som är födda på Ängen i Nävelsjö. Tyvärr.
Om man ser till mantalslängderna så finns familjen på Örsby Södergård 1731-1737 och på Bjärkaryd Bergagård från och med 1741/42. Var de finns där emellan vet jag inte. Deras förstfödde, Jonas, tycks dock falla väl in i tiden (han är född 1730) efter giftermålet 1729.
Men tillbaka till svaret på din fråga: jag har bara indicier.
Att det är Cecilia Håkansdotter från Ängen i Nävelsjö som gifter sig 1729 råder inget tvivel om, och att maken heter Sven och är från Vallsjö socken likaså. Om nu åldrsuppgiften i begravningsboken i Svenarum stämmer, att Sven Jonsson var 71 år då han dog 1773 så bör han vara född omkring 1702 - och om han är från Vallsjö så bör man hitta honom där vid denna tid. Och det gör man faktiskt. 15/6 1702 föds tvillingarna Swen och Annika i Skrapstad Lillegård. Och fadern heter Jon!
Inget bevisat, och det låter nästan för bra för att vara sant. Jag har inte kollat vad som händer Sven senare i Vallsjö, så jag hävdar inget bestämt, långt därifrån. En titt på Svens och Cecilias val av namn till sina barn är också intressant; många av dem sammanfaller med släktens från Ängen i Nävelsjö. En annan tråd är koppling till Vallsjö Stom, men den är lite tunnare som jag ser det...
 
Har du någon uppgift om när  och var  Cecilia Håkansdotter dog? Jag saknar en sådan och i Svenarum har jag inte hittat något. Kanske finns det en åldersuppgift som kan bekräfta kopplingen, om man vet var hon dog?
 
Tack i varje fall för ditt tips. Får se om någon hänger på resonemanget...