NULL Skriv ut sidan - Nävelsjö

Anbytarforum

Titel: Nävelsjö
Skrivet av: Mikael Nordblom skrivet 2015-02-28, 17:50
Håkan Månsson (död 1742) med hustru Karin (död 1737) bor i Ängen (Ängia), Nävelsjö socken i början på 1700-talet. De får åtminstone sju barn, fyra flickor och tre pojkar - i den ordningen. De tre pojkarna Sven, Anders och Karl Håkansson tror jag jag har koll på, men de fyra först födda flickorna inte lika väl.
Sara Håkansdotter f omkring 1703 bor med familjen på Runneryd och Stora Brantås fram till 1730, men därefter är de som bortflugna. Någon som vet vart?
Karin Håkansdotter(som heter Maria i födelseboken)är född 1704 bor med familjen på Dalskog och Rogsjö Bengtsgård i Nävelsjö och flyttar 1738 till Hjältaryd i Myresjö socken och finns där till 1745, men efter detta år är också denna familj borta. Varthän gick färden?
Cecilia Håkansdotter f 1705 gifter sig med Sven Jonsson men var familjen bosätter sig vet jag inte. Vet du? Det finns en bouppteckning (Västra häradsrätt FI:5 sid 247) från 1773 över Sven och bouppteckningen anger fem söner och en (avliden) dotter. Bouppteckningen sker på frälsehemmanet Humllamållen under Wirsiö(???) säteri och jag har tolkat det som Humlamålen i Svenarum socken, men hittar inget i Svenarum. Ved du något om detta som jag inte vet?
Ingrid Håkansdotter bör vara född omkring 1705 och bor på Gransbo under Äpplaholm i Norra Sandsjö, så henne har jag lite koll på.
Tacksam för hjälp.